Liberec zřejmě nebude schopen přijmout pro příští školní rok všechny děti ukrajinských uprchlíků, které přijdou v červnu k zápisu do 1. třídy. Podle údajů z registru by jich mělo být 114.
Náměstek primátora pro školství Ivan Langr (Starostové pro Liberecký kraj) uvedl, že již o tom informoval i krajský úřad, který se tím bude muset zabývat, pokud taková situace skutečně nastane.
„Pak to má v ruce krajský úřad, aby se postaral o jejich přijetí na školách v nejbližší vzdálenosti od Liberce, což si myslím, že nebude úplně jednoduché," řekl Langr. Pokud se podle něj nenajdou místa ve školách ani jinde v kraji, řešit se to bude muset ve spolupráci s jinými kraji.
Kolik míst bude mít Liberec ve 20 městských základních školách pro děti ukrajinských uprchlíků k dispozici, budou na radnici alespoň přibližně vědět nejdřív po zápisech určených pro české děti. V Liberci budou 20. dubna a podle údajů z registru by na ně mělo přijít kolem 1170 dětí. Míst pro ně je podle Langra v libereckých školách dostatek. „Bez problémů pojmeme děti české, to určitě," dodal.
Do základních škol v Liberci chodí 645 dětí ukrajinských válečných uprchlíků. „To číslo jako celek je enormní," uvedl Langr. Zásadní problémy ve fungování škol v souvislosti s dětmi ukrajinských uprchlíků podle něj až na výjimky v prvním pololetí nenastaly, přesto mají zástupci škol obavy z dalšího vývoje. „Po diskusi s našimi řediteli a na základě jejich zkušeností jsme pro MŠMT (ministerstvo školství) připravili soupis osmi kritických faktorů, bez jejichž naplnění nebudeme schopni udržet kvalitu vzdělávání. A samozřejmě to vše souvisí především s financováním podpory uprchlíků z centra, ale také s aktivnějším zapojením dalších ministerstev či krajů," uvedl Langr.
Nejzásadnější je podle něj zajištění financování ukrajinských asistentů a také navýšení peněz určených na pedagogy ve třídách, kde počty cizinců překročí deset procent. „Tam je pak samozřejmě výuka o to složitější. Další věci třeba souvisejí s učebními pomůckami a financováním mimoškolních aktivit či obědů, intenzivní výukou češtiny i mimo vyučování, kterou bychom rádi viděli jako více méně povinnou, rychlejší diagnostikou školní zralosti i poruch učení a chování, účinným řešením skrytého záškoláctví, ale třeba i nutností pediatrické péče, kterou rozhodně ne všechny ukrajinské děti mají," dodal náměstek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.