Ozubnicovou trať z Tanvaldu do Kořenova, která je jediná svého druhu v Česku, čeká rekonstrukce. Obnovu provede firma Chládek a Tintěra z Litoměřic, která zvítězila ve výběrovém řízení. Stavební práce začnou v dubnu 2025.
Do konce letošního roku se vyrobí speciální komponenty ozubnice a ocelové pražce, nepřetržitá výluka začne 15. dubna příštího roku. Hotovo bude v únoru 2026. Stavba bude spolufinancována z přeshraničního programu INTERREG Česko – Polsko 2021–2027 a vítězná firma provede obnovu za 432 100 624 korun.
„Díky opravě dojde ke zlepšení stavebně-technického stavu a zvýšení bezpečnosti na nejstrmější trati u nás. Významnou součástí projektu je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace ve stanici Dolní Polubný,“ popsala mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
V rámci rekonstrukce dojde k výměně dřevěných a ocelových pražců za ocelové ve tvaru ypsilon, a to v celém úseku z Tanvaldu do Kořenova včetně hlavní koleje v dopravnách Desná a Dolní Polubný. Dále dojde k výměně kolejnic, strojnímu čištění štěrkového lože, opravě výhybek v dopravnách Desná, Dolní Polubný a na odbočce do areálu firmy Ornela.
V plánu je také obnova odvodnění a sanace skalních zářezů. Stavaři vymění rovněž přejezdové konstrukce na sedmi přejezdech a opraví nástupiště na nádražích Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka.
Nepřetržitá výluka začne 15. dubna příštího roku. V té době také polský správce kolejí vymění kolejnice v úseku od státní hranice do stanice Szklarska Poręba Górna a provede zabezpečení dvou železničních přejezdů.
„Obnova zubačky je největší investiční akcí programu Interreg. Správa železnic získá dotaci na základě smlouvy, kterou uzavřela letos v únoru s Ministerstvem pro místní rozvoj. Výše dotace bude až 80,7 % ze způsobilých nákladů, tedy 367 714 875 korun,“ dodala Eberl Friebová.
Do doby, než bude trať zrekonstruována, na ní nemohou jezdit v rámci nostalgických jízd historické lokomotivy, neboť Správa železnic pozastavila platnost výjimky pro vozidla řady 715. Důvodem byly výsledky diagnostiky trati, které ukázaly zhoršení stavu železničního svršku v parametru rozchod koleje. Pro běžné vlaky zůstala trať v provozu.
Unikátní ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem oslavila v roce 2022 sto dvacet let provozu. Spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železniční tratí v Česku. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se poslední velká rekonstrukce trati uskutečnila v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.