Počasí dnes-1 °C, zítra-2 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

Ptejte se Jiřího Šolce na plošný zákaz hazardu v Liberci

Ptejte se Jiřího Šolce na plošný zákaz hazardu v Liberci
Z libereckého zastupitele Jiřího Šolce se stal bojovník proti bezduchým zákazům. Jako ekonom se na překvapivý plošný zákaz hazardu na území města Liberce dívá se smíšenými pocity. Nelenil, objel tři města s "nulovou tolerancí" - Brno, Jihlavu, České Budějovice - a všude viděl stejný příběh. Herny vesele běží dál, akorát s nulovou kontrolou hráčů. Hrát může kdokoli, klidně i hráči patologičtí, závislí na dávkách, prošlí osobním bankrotem. A na hranicích měst vznikly obrovské "legální" herny, kam si hráče vozí zdarma taxíky či rovnou shuttly. Negativa tedy zůstala, pozitiva (finanční) se přesunula do okolních obcí... Liberec se svým zákazem připravil o 50 - 60 milionů korun ročních výnosů v situaci, kdy město čekají stamilionové mimorozpočtové investice. Jak je to s hazardem v Liberci? Ptát se můžete už teď, Jiří Šolc odpoví v úterý 21. března v 10 hodin.
Formulář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.

Otázka
On-line rozhovor právě skončil. Děkujeme za Vaše dotazy.
Liberecká Drbna

Otázka
Dobrý den, jak se vlastně pozná nelegální herna? Nebo v čem je vlastně nelegální? Díky za odpověď.
Lukáš Malý

Odpověď
Těch rozdílů je víc, nejdůležitější je, že provozovatel nelegální herny nemá povolení od ministerstva financí, nemusí a neplatí odvody městu a státu, ale hlavně nekontroluje identifikaci hráčů. To znamená, že tam může hrát každý i za poslední peníze. Laik to na první pohled ani nepozná.
21.3.2017 10:38:04

Otázka
Dobrý den, herny přináší jen samé nepříjemnosti..nemyslíte si, že vám boj za jejich zachování může mezi lidmi uškodit? Díky
Zdeněk Patrman

Odpověď
Dobrý den, Zdeňku. Máte pravdu, není to příjemné, ale boj proti takové hnusné demagogii je důležitý. Prohibice by totiž městu nic nepřinesla, naopak níže popsaná negativa. Já, jako dlouholetý správce městské kasy a nyní předseda finančního výboru nemohu jinak. Ročně 50 milionů korun je částka, která nelze nahradit, respektive nikdo z těch, kdo pro prohibici hlasovali, není ochoten přijmout odpovědnost, že se nějaká služba lidem v této výši lidem zavře. Například příspěvek součet plateb města pro Naivní divadlo, botanickou zahradu a ZOO je právě těch 50 milionů, což bych já nikdy nebyl ochoten uzavřít, ale silnice jsou rozhadrované, město čeká oprava Uranu nebo bazénu. To jsou věci, které se jinak řešit nedají. Jedině, že bychom za tento populistický nesmysl zaplatili my všichni brutálně navýšenou daň z nemovitosti a takto já to nechci. Také bych si odpustil spanilé jízdy po nočních doupatech a raději bych byl doma s dětmi.
21.3.2017 10:37:31

Otázka
Proč vám vadí normální automaty v hospodách?
Jaroslav

Odpověď
To vyřešil nový zákon, ale můj názor na ně byl také takový. V hospodách se má pít a ne hrát, protože to mi říkali odborníci, že byl vždy nejrizikovější faktor hráčů. Dali si pět piv a z nudy zašli za plentu a vyšli odsud úplně odrbaní.
21.3.2017 10:31:45

Otázka
Lze nějak zkontrolovat, že lidé, kteří hrají, neberou sociální dávky? A samozřejmě je tedy nepustit dovnitř?
Darina Višňová

Odpověď
Ano, toto řeší nový zákon s platností od 1. ledna 2017, kdy ho dovnitř možná pustí, ale pod šílenou pokutou, která by provozovnu zavřela si tento pobírač dávek nezahraje. V nelegální herně u kvízomatu to ale nikdo neřeší, proto jsem proti nim.
21.3.2017 10:27:59

Otázka
Sám ve svém okolí znám pár lidí, co nahází celou výplatu do automatů. A to mají děti. Přiznám se, že v tu chvíli nulovou toleranci absolutně schvaluji. Rozumím tomu, že město na tom solidně vydělává, ale jsou to opravdu hnusné peníze a hlavně na tom vydělává někdo jiný. Opravdu se bez nich neobejdeme? Nebo když už, nelze je využít právě na prevenci apod?
Jarda

Odpověď
Vezmu to odzadu, nevydělává. Město má z toho daňové příjmy, tak jako stát má daňové příjmy z alkoholu a prodeje cigaret. To, aby někdo nenaházel výplatu, či sociální dávky do automatů, tomu dokáže zabránit jen legální provozovna, ve které se registrovaný hráč online propojuje s ministerstvem a pokud má dluhy na alimentech, pobírá sociální dávky, či je v bankrotu, hra mu není umožněna. Naopak v nelegální provozovně toto nikdo neřeší a tento člověk dopadne na samé dno. Jinak ovšem vlastní touze hrát nezabráníte, ta je v lidech pudově zakotvena.
21.3.2017 10:26:27

Otázka
Dobrý den, jak se na vaše protihazardní aktivity dívají další zastupitelé? Řadu z nich celkem často v hernách potkávám.
Martina Boková

Odpověď
Potkávání nekomentuji, ale věřím, že u většiny zastupitelů s těmito racionálními argumenty uspěji. Prohibice je totální populismus, kdy městu by zůstaly negativní jevy, bujela by příměstská hráčská turistika, rozlezl by se nám tu stejný černý hazard jako v Brně a Budějovicích a město by přišlo o legální příjmy do městské kasy. 50 milionů korun ročně není částka, která by se dala bezbolestně nahradit, zvlášť v situaci našeho města.
21.3.2017 10:23:47

Otázka
Nevšiml jsem si, ze by doaud nějaká herna skončila. Je to tím, ze si jako zázrakem všechny prodlouzili licenci? Má pocit, ze těch heren je přeci jen . Když už ne zákaz, nemelo by se to ale i tak vyrazne regulovat?
petr vakoc

Odpověď
Jsem rád, že se na to ptáte, ale měl byste si více všímat. Osobně jsem načapal nezletilce v herně "U koně" na Nerudově náměstí a například také v herně "Kotelna" vedle Ambiente. Obě herny byly okamžitě uzavřeny a dnes nejsou. Stejně tak herna "Kostka" na Rybníčku nebo "Zlatý drak" na Ještědské ulici. Ze 140 míst, kde se dal hazard provozovat v roce 2010, jich bylo v roce 2014, kdy jsme na radnici končili, jen 90. Nyní je mým cílem koncentrovat hazard pouze do deseti kasín pod přísnou kontrolou, Městu potřebné příjmy a zároveň bude legální hazard pod kontrolou a vytěsníme ten nelegální.
21.3.2017 10:45:17

Otázka
Jiří, vyzkoušel jste si někdy výherní automaty?
Pavel Uroš

Odpověď
Ano, při výletu do Brna jsme simulovali hraní, ale na rovinu, s kolegou jsme to nepochopili.
21.3.2017 10:15:16

Otázka
Když se plošně zakazuje hazard , zakážou se i ty vnucené reklamy na sportku, eurojackpot a pod. ?? Nechápu tu logiku je to přece hazard s penězi ( mnohdy i dražší než jiné ) stejne jako herny a kasína. Nevidím rozdíl mezi tím když si někdo koupí los za 200kc nebo to hodí do automatu, ten člověk přece není kontrolovan ani nikde veden v nějakém registru nebo co. Naopak v herně i kasinu je člověk kontrolován a nahravan na kamery kdežto v trafice nikoliv. Zakázat i sportku a losy když už chcete bojovat proti hazardu, jinak v tom nevidím smysl.
Daniel

Odpověď
Uhodil jste hřebíček na hlavičku. Z nějakého iracionálního důvodu vadí aktivistům jenom herny a kasína a další podoby hazardu je nechávají klidnými. Je jasné, že dům se dá prohrát v kartách, sázení na koně, fotbal, plátýnku nebo v extrémním množství stíracích losů. Možná to zní úsměvně, ale na vlastní oči jsem na pumpě viděl zjevně hloupého člověka, který si kupoval 20 stíracích losů, které si hned šel do rohu odšmudlat. Je úplně jasné, že i toto je forma závislosti.
21.3.2017 10:16:10

Otázka
Mám na Vás dvě otázky: Vy sám do herny chodíte? a Kam byste ty peníze z hazardu investoval Vy?
Jiří Novotný

Odpověď
Do heren nechodím, není to můj šálek kávy, ale zároveň jsem asi jediný zastupitel, který důsledně a osobně kontroloval dodržování pravidel a na základě kontrol jsme mnoho provozoven zavřeli. Teď jsem byl v patnácti nelegálních ve městech s "nulovou" tolerancí, takže se bohužel dá říct, že do heren chodím, ale velmi nerad.
21.3.2017 10:12:03

Otázka
Dobrý den, proč vás politická chyba s populistickým vyhozením 70 mega ročně z okna tak trápí, když jste v opozici? Neměl byste se spíš radovat?
Radek

Odpověď
Takhle by se k tomu přistoupit dalo, ale bylo by to příliš sobecké. Už jednou jsem musel tahat městskou kasu z krizové situace a nikomu bych to nepřál. Nechci se po příštích volbách dočkat podobného, kdy město bude bez peněz, po městě bude rozlezlý nelegální hazard a obtížně to budeme vracet zpět. Jinak samozřejmě koalice ZPL/ANO dělá chybu za chybou a věřím, že jim to za rok a půl voliči spočítají. Navíc odborníci říkají (a sám jsem to viděl), že jakmile se jednou nelegální hazard někde uchytí a pevně zakotví, velmi těžko se ho lze zbavit. Vydělá dost na to, aby si pak své zájmy tvrdě hájil. Nechci nechat naše město mafii
21.3.2017 10:43:47

Otázka
Dobrý den, ráda bych věděla,co děláte pro to, aby se v obrovském nezneužívaly na automatech sociální dávky. Chvíli jsem v herně vypomáhala a bylo mi z toho zle.
Marci

Odpověď
Na toto právě myslí novelizovaný zákon 186/2016 sbírky, kdy každý, kdo chce hrát, musí být registrován a při každém hraní identifikován. Ze zákona si tedy lidé závislí na dávkách a dlužníci na alimentech nezahrají. Pro provozovatele by to znamenalo obrovskou, až likvidační pokutu, takže to rád pohlídá
21.3.2017 10:41:37

Otázka
Jaký je tedy podle vás ideální stav hazardu ve městě?
Petra

Odpověď
Ideály jsou ošidné, ale za udržitelné považuji čisté, kontrolovatelné prostředí, ve kterém není prostor pro nelegální hazard a ten legální je koncentrován do cca. 10 kasín po celém městě, které musí dodržovat mnoho zákonných i našich podmínek. Zároveň z toho bude mít město legální příjmy do městského rozpočtu.
21.3.2017 10:05:39

Otázka
Dobry den. Jak moc je reálná šance, ze se vše ještě zvrati a nulova tolerance se zruší? Jde mi o to, abych si za vcasu našel jinou práci. Děkuji za odpověď
Tomáš Rybar

Odpověď
Dělám pro to maximum, naděje nikdy neumírá. Věřím, že i ten natočený materiál otevře rozumným zastupitelům oči. Ovšem ti, kteří mají ideologické klapky na očích, tak ti to vidět nechtějí a budou trvat na nesmyslné prohibici.
21.3.2017 10:03:38

Otázka
Za mně dobrý, ale zeptám se laicky, proč se nezákázali herny jako takové a nezůstali Casina, kde se soustředili podle mně jen lidi, který ty prosázené peníze neměli z trestné činnosti. Nebo se pletu? Ale spíše souhlasím s plošným zákazem, pokud z Liberce a okolí eliminujeme tyto lidi, kteří si vydělávají tak, že okrádají jakkoliv liberečany a pak to "hází" do bedýnek. Nechápu proč liberecká drbna píše, že Liberec přijde o nějaké peníze. Tak pak můžeme vybírat od vařičů daň za perník a od prostitutek... a pak budeme brečet, že nám ty peníze chybí.
Nemám zájem zveřejnit jméno

Odpověď
Tady se dopouštíte skutečné demagogie, protože srovnávat kriminální činnost, která je zákonem zakázaná s legálním podnikáním, které je zákonem výslovně povolené, je nesmysl. Právě v kasínech jsou hráči on-line monitorováni a pod citelnou pokutou provozovatele si nezahraje nikdo, kdo by byl ze hry vyloučen - závislí na dávkách, lidi v osobním bankrotu, nebo právě kriminálníci. Takže to, že zbydou jen kasína, je naopak dobře, když to čisté prostředí nebude a zbude jen nelegální hazard, tak to nikdo neřeší.
21.3.2017 10:01:51

Otázka
Dobrý den.Zajímalo by mne,jestli se někdo při schvalování návrhu na nulovou toleranci hazardu zamyslel také nad tím,že díky tomu přijde o zaměstnání cca 280-300 zaměstnanců.Nepřijde mi to fér,je to takové o nás bez nás.Děkuji za Vaši odpověď.Lutonský.
Jan Lutonský

Odpověď
Bohužel zcela jistě nesledoval. Z některých zastupitelů mám pocit, že trpí něčím, co se dá s nadsázkou nazvat jako oborová nenávist. Je mi líto, ale to, že jsou kasína a herny dnes tvrdě státem regulovány, nikoho z nich netrápí.
21.3.2017 10:03:54

Ptejte se Jiřího Šolce na plošný zákaz hazardu v Liberci  |  Online chat  |  Drbna  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.