Operátorky na tísňové lince 112 řešily ve středu v poledne složitý případ. Dovolala se jim dispečerka přepravní firmy s žádostí o pomoc českému řidiči kamionu s vážnými zdravotními problémy. Jenže řidič byl s kamionem v Holandsku na dálnici A19 poblíž čerpací stanice.
Muž nemohl dýchat, měl bolesti na hrudi a velmi špatně komunikoval. Liberecká operátorka tak volala na tísňové volání 112 v Nizozemsku, kde ji přepojili na místní záchrannou zdravotnickou službu. „Snažila jsem se operátorce na holandské záchrance popsat situaci a místo události. Po celou dobu jsem mluvila anglicky, nicméně operátorka místní ZZS při komunikaci v anglickém jazyce správně nerozuměla, a proto jsem se zeptala, zda dokáže hovořit v německém. Odpověděla kladně, a tak se komunikace ujala má kolegyně Lenka," popisuje situaci operační technička Petra Procházková.
Nakonec se povedlo dohodnout, že na místo vyrazila tamní záchranná služba, operátorka hasičů pro jistotu ještě zavolala přímo postiženému řidiči. „Byl ve vážném zdravotním stavu a šlo s ním jen těžko komunikovat, tak ho požádala, aby začal troubit na klakson auta a pokusil se otevřít dveře,“ popsala mluvčí hasičů Pavlína Bílková.
Během hovoru se u kamionu objevil řidič jiného nákladního automobilu, který si telefon převzal. „Vysvětlila jsem mu situaci a požádala ho, aby rychle běžel k nedaleké čerpací stanici. To udělal a předal mi k telefonu obsluhu stanice. Znovu jsem zopakovala fakta a požádala obsluhu benzínky, aby zavolali na záchrannou službu i oni a upřesnili jim místo události i situaci," uvedla operační technička Lenka Šulcová.
Díky tomu se záchranka k řidiči dostala včas. „Je v pořádku v péči nizozemských lékařů. Opět se tak ukázalo, že díky profesionálnímu přístupu a novým technologiím umíme českým občanům pomoci i v zahraničí,“ uzavřela Bílková.