Aktuálně

V Pihelu boural mladík s čerstvým řidičákem. Bilance: 8 zraněných, 2 těžce více...

Naivní divadlo uvede v sobotu novou inscenaci Vánoce aneb Příběh narození více...

Liberecký kraj letos Ještěd koupit nestihne více...

Češi milují nákupy přes internet, tržby rostou, nejvíce kupujeme počítače a mobily

Autoři | Foto pixabay.com

Internet je budoucnost ekonomických transakcí. Díky internetu jsme schopni jednoduše řešit problémy, které jsme ještě před pár lety bezradně odkládali na neurčito. Ekonomika se pomalu ale jistě sune do světa nul a jedniček. Potvrzují to i analýzy vývoje tržeb v maloobchodě, které zveřejnil Český statistický úřad.

Obsáhlá analýza vývoje maloobchodních tržeb ukazuje, že Češi přišli nákupům prostřednictvím klikání v internetových obchodech na chuť. Následující obrázek ukazuje, jakým způsobem se trend nakupování mimo kamenné prodejny vyvíjí v posledních letech. Mezi lety 2010 a 2014 vzrostl trend internetových prodejů téměř trojnásobně, přičemž vývoj maloobchodních tržeb spíše stagnuje. A stejný vývoj pokračoval i v minulém roce. Dle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se podíl internetových obchodů na celkových maloobchodních tržbách zvýšil na 8,1 % (pro srovnání: podobná hodnota jako v Rakousku a Německu, dvojnásobek hodnoty v Maďarsku). 

Vývoj obchodu prostřednictvím internetu a zásilkových služeb

Zdroj: ČSÚ.

V roce 2015 Češi přes internet ročně utratili přes 80 miliard Kč. Z podrobné analýzy provedené na datech za rok 2013 vyplývá, že největší podíl (38 %) připadá na počítače, výpočetní techniku a komunikační zařízení (zejm. mobilní telefony). Dalších 30,5 % Češi utratí za potřeby pro domácnost jako je nábytek, televize, bílá elektronika, atd. Následující skupiny produktů a služeb již představují mnohem menší relativní podíl, přičemž je však zřejmé, že portfolio uspokojovaných potřeb se neustále rozšiřuje a začíná pronikat i do oblastí, které jsme dříve byli zvyklí vyřizovat v kamenných prodejnách (kultura a volný čas, farmaceutické produkty, květiny či potraviny).

Struktura prodejů přes internet

Zdroj: ČSÚ.

Budoucnost je zkrátka na internetu. Obchodník, který se tomu nepřizpůsobí, se bude muset hodně snažit, aby při soutěži s konkurenty na trhu netahal za kratší konec.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Internet, Český statistický úřad, analýza, APEK, Německo, Rakousko, Maďarsko

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.