Energetici varují před novými praktikami tak zvaných energošmejdů, tedy podvodníků, kteří zneužívají aktuální napjaté situace na trhu s cenami za elektřinu. Zneužívají důvěřivost a obavy lidí a nutí je podepisovat dokumenty.
„Objevují se případy, kdy podvodníci nechávají zákazníka podepsat smlouvu o odběru energií pod záminkou, že klient podepisuje dokument, který je nutný k získání zastropovaných cen od státu. Podomní obchodníci také nyní často lidem vyhrožují odpojením, pokud smlouvu nepodepíšou,“ popisuje mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Někteří z podvodníků se vydávají za zaměstnance ČEZ nebo státních úřadů. ČEZ proto apeluje na zákazníky, aby nepodepisovali žádné dokumenty, aniž by si je důkladně přečetli.
Na finanční podporu od státu přitom mají nárok všichni odběratelé, aniž by museli cokoli podepisovat nebo někde žádat. Naopak všichni dodavatelé musí podle zákona všem zákazníkům tuto státní pomoc zprostředkovat. Energošmejdi toho přesto zneužívají a odběratele oslovují s tím, že bez podpisu nabízených dokumentů státní podporu nezískají. Místo toho ale zákazník dostane k podpisu smlouvu s novým dodavatelem, která je pro něj oproti stávající smlouvě méně výhodná.
„Zákazníci nás v těchto týdnech upozorňují na zvýšenou aktivitu podomních podvodníků s energiemi, od kterých byl v poslední době spíš klid. Teď si ale bohužel našli nové triky a zneužívají vládních stropů, aby donutili zejména seniory a další zranitelné zákazníky k podpisu smluv,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec a dodává: „Nejtypičtějším znakem podvodníků s energiemi je snaha zákazníka přimět co nejrychleji k podpisu smlouvy, aniž by si ji měl čas pořádně přečíst. Řádný obchodník, jehož nabídka je skutečně výhodná, nechá zákazníkovi dostatek času na její prostudování.“
Pokud se někdo vydává za zaměstnance ČEZ a oslovený zákazník má o tomto pochybnosti, může si totožnost pracovníka ověřit na bezplatné lince 800 850 860. Každý zaměstnanec ČEZ by se zároveň měl na požádání prokázat služebním průkazem.
„Na nekalé praktiky některých dodavatelů nyní opět znovu upozorňuje také Energetický regulační úřad (ERÚ). Někteří dodavatelé podle ERÚ vyhrožují spotřebitelům, že jejich odběrné místo odpojí od elektřiny nebo plynu poté, co spotřebitel neuhradí jedinou zálohu. Takový postup však může být podle úřadu v rozporu se zákonem,“ upozorňuje Gazdík. Energetický zákon totiž stanoví, že k porušení platební povinnosti musí dojít opakovaně. Odpojení odběrného místa by tak mělo hrozit až ve chvíli, kdy spotřebitel neuhradí přinejmenším dvě různé platby za energie, například dvě zálohy nebo jednu zálohu v kombinaci s nedoplatkem z vyúčtování.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.