Liberec bude znovu zjišťovat, kolik bude stát obnova visuté lanové dráhy na Ještěd. Lanovka Českých drah je mimo provoz po tragické nehodě z konce října 2021 a město ji chce od tohoto dopravce získat do svého majetku.
Primátor Liberce Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) řekl, že podle rok staré studie na obnovu lanovky v původní trase bude potřeba čtvrt miliardy korun.
„Chceme si studii proveditelnosti nechat nově ověřit a nechat přesně propočítat i stavební náklady se vším všudy, aby město vědělo včas, do čeho tím případným vlastnictvím kráčí," řekl primátor. Náklady na vypracování studie si podle něj vyžádají 900.000 korun, o uvolnění peněz pro tento účel budou za týden rozhodovat zastupitelé města.
Liberec o převzetí lanovky vyjednává s Českými drahami už skoro rok, nyní se řeší za jakých podmínek. „Čekáme v tuto chvíli na vyhotovení znaleckých posudků. Já se domnívám, že nebudou dřív nežli v půlce podzimu, spíš později," řekl náměstek primátora Petr Židek (ODS).
Jen základní oprava visuté lanovky není podle výrobců lanovek možná vzhledem k bezpečnostním předpisům. Jednou ze zvažovaných variant je, že by původní kyvadlový systém se dvěma protijedoucími kabinami nahradil oběžný systém s menšími kabinkami pro osm až deset cestujících. Proti tomu ale vznikla internetová petice, kterou podepsalo skoro 1400 lidí. Další ze zvažovaných variant je i prodloužení trasy lanovky o několik set metrů ke konečné tramvaji v Horním Hanychově.
Dvoukabinovou visutou lanovku na Ještěd vybudovala v letech 1932 až 1933 na náklady Československých státních drah chrudimská firma František Wiesner. Za několik dnů, 27. června, tak uplyne 90 let od doby, kdy vezla cestující poprvé. Ročně přepravila dvěma svými kabinami kolem čtvrt milionu cestujících. Předloňská tragédie byla první v její historii. Po přetržení tažného lana jedna z kabin spadla na zem zhruba z třicetimetrové výšky. Při nehodě zemřel průvodčí, v kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím ve druhé kabině se nic nestalo, neboť zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčímu se podařilo aktivovat záchrannou brzdu a kabinu, která prudce sjížděla zpátky k dolní stanici, tak zastavit. Vyšetřování tragické nehody policie stále neuzavřela. Neštěstí vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, nikoho konkrétního dosud kriminalisté neobvinili.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
No vida, není potřeba dodržovat současné bezpečnostní předpisy a podle zde diskutujících "odborníků na všechno" stačí jednoduchá modernizace.
Vždyť je všechno hotové ? Co chce kdo dělat za projekty a nesmyslné vytahování peněz ? Zmodernizujte zabezpečení kabin a celé tratě a je po starostech !