V české baletní premiéře uvede taneční soubor Divadla F. X. Šaldy v Liberci představení Cyrano z Bergeracu. Vůbec jako první v České republice zpracoval příběh plný naděje, lásky a odvahy do taneční podoby. V premiéře jej představí v pátek 8. března a v neděli 10. března.
Veršované dílo Edmonda Rostanda do taneční podoby převedl do taneční podoby choreograf Filip Veverka, a to v roce 2022 pro tyrolské divadlo Landestheater v Innsbrucku. Do Liberce se choreograf vrací po deseti letech, kdy zde působil jako hostující sólista a asistent choreografie. S vedením baletu se dohodl na novém uvedení své choreografie původně sto dvacet let staré divadelní hry a přepracoval ji libereckému souboru přímo na míru. Propojuje tradici s moderním vyjádřením, které dodá veršovanému příběhu jedinečný rozměr.
„Tanec je poetický. Nemusíte přesně kopírovat texty, stačí, když opíšete pocity. Napsal jsem libreto a přetransformoval ho tak, aby se příběh dal zatančit. Některé postavy jsem zredukoval, ale jinak vycházím z původní předlohy. Rostand svůj příběh vystavil opravdu skvěle. Jeho texty jsou neskutečně krásné. Děj je o celoživotní platonické lásce. Když nakonec dojde k jejímu odhalení, je pozdě, Cyrano umírá. Vnímám to tak, že Cyrano z Bergeracu je jeden z nejsilnějších příběhů, které kdy byly pro divadlo napsány. Ideální výzva pro taneční zpracování,“ popsal Veverka.
Do role Cyrana obsadil tanečníka Michala Kováče a Roxanu tančí Nuria Cazorla García. Diváci díky zajímavé adaptaci vstoupí do světa poezie a hlubokých emocí. Choreografie si s verši notuje.
„Použil jsem mix všech tanečních stylů, které jsem v životě potkal a jež prošly mou hlavou. Poskládal jsem je do své choreografické koncepce tak, aby zapadaly do příběhu, který je při tvorbě dějového baletu nejdůležitější,“ dodává Filip Veverka.
První, kdo se odvážil přenést geniální veršovanou hru do taneční podoby, byl francouzský choreograf Roland Petit. Když v roce 1958 kupoval knihu pro svou dceru, narazil v knihkupectví na komiksovou verzi Cyrana z Bergeracu. Představil si taneční verzi a dva měsíce na ní pracoval. Do role Roxany obsadil svou ženu Zizi Jeanmairovou a o návrh kostýmů požádal Yves Saint Laurenta. Byla to první z dlouhodobé spolupráce mezi choreografem a módním návrhářem. Premiéra s hudbou Mariuse Constanta se odehrála 20. dubna 1959 v pařížském divadle Alhambra.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.