Od ledna v Liberci opět začnou jezdit noční spoje. Nevrátí se v podobě, jako před covidem, cestující svezou dvě okružní linky každý den v 0:20. Je to dostatečné? Na to jsme se zeptali libereckých zastupitelů.
Otázka tentokrát zněla: Jak se díváte na návrat nočních spojů?
Otázku jsme položili jednotlivým zastupitelským klubům. Odpovědi řadíme podle času, jak nám přišly. Na otázku neodpověděl Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).
S návratem noční linky v 0:20 každý den souhlasím a považuji za oprávněný. Tyto spoje navazují na noční vlakové a autobusové spojení, která přijíždějí do Liberce kolem půlnoci. Chceme umožnit pracujícím, aby měli možnost se v noci v klidu po práci dopravit domů. Po cca půl roce se chystáme situaci opět vyhodnotit a případně upravit.
V podobě, jak nové noční spoje vedení města představilo, jde pouze o alibismus a prázdné gesto. S blížícími se volbami se chce primátor Zámečník zjevně pochlubit tím, že vyslyšel volání po obnově nočních spojů. Představené řešení je ale nefunkční a hloupé. Pouhé dva autobusy mají objet celé území Liberce, takže např. do Františkova se pojede z Fügnerky přes Vratislavice, nebo do Ruprechtic přes Rochlice. Okružní noční jízdy po Liberci ale nikomu nemohou dávat smysl.
Přitom plnohodnotné řešení v podobě, která zde byla před Covidem, by stála zhruba 2 - 3 mil. Kč ročně. Pokud není vedení města ochotné si tuto službu zařadit mezi své priority v rámci stávajícího rozpočtu, mohlo např. jen mírně zvýšit daň z nemovitostí komerčních prostorů. Živé a kulturní město prospívá tržbám podnikatelů, kvalitní veřejná doprava včetně té noční prospívá oživení města.
Návrat nočních spojů má svůj význam s ohledem na návaznost na spoje, které do Liberce přijíždějí z okolí po půlnoci. Pro obyvatele Liberce je pak složité dostat se do svého bydliště a v tomto případě je to správně. Zatím by mělo dojít přidání nočních spojů každý den v 0:20, abychom zajistili právě onu návaznost na přijíždějící spoje. Zároveň budou v dopravním podniku vyhodnocovat vytíženost těchto spojů a jejich efektivitu. Je jasné, že tato přidaná služba bude ztrátová, s tím je potřeba počítat. Na druhou stranu je to služba, která je společensky poptávána, a alespoň v tuto chvíli považujeme za správné ji zajistit.
Mohli jsme mít obnovené noční spoje v té podobě, jak fungovaly, ale místo toho radnice utrácí peníze např. za projekt na likvidaci zahrádek ve Wintrově kvůli tzv. protipovodňovému parku. Jako protipovodňové opatření ten návrh na likvidaci zahrádek nedává smysl, přesto za něj město dalo 2.2 milionu, což je zhruba tolik, kolik by bylo potřeba právě na noční spoje. Koaliční priority jsou ale takové, jaké jsou.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.