Každý, kdo se alespoň občas projede po Liberci na kole, ví, že město pod Ještědem pro cyklisty přívětivé není. Podle místopředsedy spolku Cyklisté Liberecka Pavla Matějky se navíc situace nelepší a v některých aspektech spíš horší. Co by Liberec potřeboval, aby se po něm dalo jezdit dobře na kole?
Začal bych zlehka. Kolik máte po Liberci a okolí letos naježděno?
Každý den jezdím do práce. Občas nějaká vyjížďka. Kilometry nepočítám, ale jsou to tisíce.
Pořádáte pravidelné cyklojízdy a vyjížďky. Jak na vás reagují řidiči?
Většina řidičů je ohleduplných a zlepšuje se to. Pozitivní roli asi hrají kampaně na vzájemný respekt mezi řidiči aut a kol. Pak se občas najde pár jedinců, kteří nemají lidi na kolech rádi nebo třeba pouze neměli dobrý den.
Pokud jste na kole tak často, vidíte, co je potřeba co se týče cykloinfrastruktury zlepšit. Dá se shrnout, co Liberci chybí?
V Liberci chybí ucelená síť cest vhodných pro pohodlnou a bezpečnou jízdu na kole. Je důležité, aby cyklostezky, cyklopruhy a zklidněné ulice na sebe navazovaly a tvořily ucelenou síť. Opravdu je důležitá ta návaznost, protože trasa je tak použitelná, jako je použitelné její nejhorší místo.
Jaká jsou podle vás nejhorší místa pro cyklisty, kterým se raději vyhýbáte?
Když jedu sám, tak se asi žádným místům nevyhýbám a projedu všude, kde potřebuji i když to není příjemné. Jiné to je, když jedu s dětmi. Největší problém je, že cyklostezky a cyklopruhy končí na křižovatkách a navzájem na sebe nenavazují. Nepříjemný úsek pro mne je na ulici Milady Horákové mezi Kauflandem a Poštovním náměstím nebo třeba křižovatka ulic Košická a Milady Horákové. Dále je nebezpečné překonat ulici Kunratickou ze sídliště směrem na Vratislavice, kde chybí jakékoli řešení pro chodce i cyklisty. Velmi nepříjemné je také dostat se z centra do Lidových sadů. Je potřeba se také bezpečně dostat k nádraží.
A šlo by podle vás tato místa upravit tak, aby zde cyklisté jezdili?
Všechny místa lze upravit, aby byly bezpečnější a příjemnější. Město na některé má zpracované i studie. Někde stačí, aby vedení města rozhodlo, že chce do těchto míst investovat, jinde je to složitější, protože se musí vykupovat pozemky. Okamžitě lze řešit parkování aut na pruzích pro cyklisty, úklid cyklopruhů či vrátit stojany před libereckou radnici a k nádraží. Rychle jde vyznačit průjezd cyklistů v některých jednosměrkách. Lidé na kolech se tak vyhnou hlavním silnicím. Policií a odborem dopravy schválený projekt na vyznačení některých takových ulic již několik let leží na radnici.
Podle některých politiků je Liberec příliš kopcovitý, je to podle vás relevantní argument?
V době kol s přehazovačkou a elektrokol to není zásadní argument.
Dalším podobným je, že v Liberci stejně nikdo na kole nejezdí. Není to ale právě tím, že je o strach po městě jezdit?
Cyklisté po městě málo jezdí, protože chybí infrastruktura a cykloinfrastruktura není, protože nejezdí cyklisté. Jenže i když chybí infrastruktura, cyklistů jezdí stále více. Ale jezdí spíše mladí dospělí muži. Z důvodů chybějící infrastruktury se bojí jezdit děti, ženy, senioři. Akce do práce na kole se nám každoročně účastní 500 lidí.
Úterý, 30. května 2023, 16:10
Liberec je považován za město sportu a tedy i cyklistiky. Jsou tu ale podmínky pro jízdu na kole? Na to jsme se zeptali libereckých zastupitelů v pravidelné rubrice Drbny Politická Korida.
Zdá se, jakoby se v posledních letech rozvoj infrastruktury v Liberci zastavil. Nebo vidíte posun?
Při srovnání Liberce s ostatními krajskými městy, Liberec v budování infrastruktury pro cyklisty stagnuje. V Liberci se už několik let podmínky pro cyklisty nezlepšily a spíše se zhoršují. Za poslední roky se prodloužila stezka pro chodce a cyklisty podél Nisy za čističkou, přibylo pár stovek metrů pruhů pro cyklisty (především na ulici Milady Horákové) a jinak nic. Naproti tomu byly zrušeny cykloobousměrky v ulicích Revoluční, Moskevské, U Nisy. Velká škoda je, že se ke zlepšení podmínek pro cyklisty a chodce nevyužila například rekonstrukce tramvajové trati do Vratislavic.
Když se na to podívám ze svého pohledu, Liberec má jednu páteřní cyklotrasu, za kterou musíme být rádi, už ale na ni nenavazuje další infrastruktura, souhlasíte?
Nesouhlasím. Měli bychom mít jednu kvalitní páteřní cyklotrasu od Vratislavic až do Machnína, ale nemáme. Máme spíše několik ucházejících úseků. Navíc úsek kolem fotbalového stadiónu se při utkáních uzavírá, aniž by byla zajištěna adekvátní náhrada. Dále je potřeba vybudovat zcela novou samostatnou cyklostezku od krajského úřadu kolem řeky do Vratislavic. Dál až do Proseče by byly ucházející klidné ulice, ale chybí vyřešit průjezd kolem Vratislavické kyselky, kde nyní lidé nebezpečně přechází železniční trať.
Až paradoxní pak je situace například ve Vítězné ulici, kde jsou cyklopruhy v prudkém kopci, ale nikde jinde v okolí ne. Mohly by být podobné cyklopruhy levným řešením i v jiných lokalitách?
Myslím si, že cyklopruhy mohou být v některých místech dobrým řešením, jinde jediným možným. Důležité je, aby byly nepřerušované, dostatečně široké, nekončily v křižovatkách, navazovaly na sebe a dbalo se na jejich údržbu. Právě ve Vítězné ulici mohou mít cyklopruhy větší význam, až budou cyklopruhy také v navazujících ulicích. Je jasné, že vše nelze vyřešit najednou, ale je třeba využít všech rekonstrukcí a nových staveb k tomu, aby se podmínky pro cyklisty zlepšovaly.
Věříte, že jednou bude Liberec městem, kde se bude dát bez obav jezdit na kole?
Já se ideálních podmínek asi nedočkám. Ale věřím, že se situace po letech stagnace začne opět zlepšovat.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Pan Pavel Matějka mi mluví z duše. Jsem roky cyklistka v Liberci a denně dojíždím do práce, ale skutečně je to jen pro otrlé nátury. Jsem ráda, že někdo nahlas vyslovil to, co si roky myslím a zažívám. Město bohužel investuje více do parkovacích stání než do cyklistických stezek. Protože je město zadlužené, tak já už se změny k lepšímu asi nedočkám.