Šedesát středoškoláků a vysokoškoláků zaplnilo ze čtvrtka na pátek vratislavické Desítky a spolkové centrum IGI. Zúčastnili se čtvrtého ročníku 24hodinového maratonu nápadů Liberec Ideathon, soutěže, která před ně postavila čtyři výzvy z regionu. Letos konkrétně od Libereckého kraje, města Liberec, science centra iQLANDIA a značky podporující sklářské řemeslo Crystal Valley.
Ideathon chce mladým lidem ukázat, že jejich myšlenky mohou být inspirací pro ostatní. To, co soutěžící se svými týmy během dvaceti čtyř hodin vymyslí, má totiž reálnou šanci na uvedení do praxe. Například z loňského ročníku se mimo jiné uvádí do praxe projekt zabývající se popularizací sociálního podnikání v regionu. Krátká videa ve stylu TikTokerů a YouTuberů přiblíží toto téma věkové skupině starších žáků ZŠ a SŠ.
„Naším cílem bude vždy udržet perspektivní mladé lidi v regionu. Pořádáním podobných soutěží se jim přibližujeme a zjišťujeme, jak se na problematiku regionu dívají oni. To je pro nás cennou zpětnou vazbou,“ řekl Jiří Ulvr, radní Libereckého kraje, jednoho z hlavních partnerů Ideathonu.
Letos se studenti zamýšleli nad tím, jak lidi lépe informovat o prevenci duševního zdraví, jak co nejefektivněji využít plochu pod panely nové velké liberecké fotovoltaické elektrárny a jak přilákat nové návštěvníky do science centra iQLANDIA. Posledním úkolem bylo navrhnout hru, která by propojila sklářská místa v regionu, a zvýšila tak jejich návštěvnost během akcí spojených se značkou Crystal Valley. Pro ty nejlepší byla jako motivace připravena finanční odměna ve výši 120 tisíc korun.
Hlavní cenu v kategorii středoškoláků si odnesl tým „Ačaj Pačaj“ z Průmyslovky Liberec. Porotu nadchl návrhem výukové aplikace pro iQLANDII propojené zároveň se školami. Nejvíce bodů ve vysokoškolské kategorii získal dvojčlenný tým z Ekonomické fakulty Technické univerzity Liberec (TUL) za svoji aplikaci s rozšířenou realitou pro Crystal Valley.
„Naší vizí bylo prostřednictvím hravé aplikace propojit jednotlivé lokality Křišťálového údolí, Lužické a Jizerské hory, Krkonoše a Český ráj pomocí jejich mytologických postav. Návštěvníci by tak mohli pomocí svého mobilu během návštěvy skláren polapit Krakonoše nebo třeba ducha MUHU. V budoucnu by si je mohli odnést i fyzicky v podobě skleněných miniatur,“ řekli Adam Soltan z TUL a Fang-Ying Lee z University of Taipei, výměnná studentka z Taiwanu. Sumu, kterou obdrželi, hodlají investovat do realizace navržené aplikace.
„Pokud bych se na studentské projekty měl podívat jako potenciální investor, musel bych uznat, že mají nápad i reálný, o data opřený základ. Velkou část z nich by šlo ihned rozvinout do praktického řešení,“ míní Petr Dobrovský, jednatel pořadatelské Agentury regionálního rozvoje a zároveň jeden z porotců kategorie pro vysokoškoláky.
Nadšený z předvedených projektů byl i Adam Lenert, náměstek primátora Statutárního města Liberec. „Oproti předchozím ročníkům vidím velký posun směrem k větší promyšlenosti a ekonomické propracovanosti studentských projektů.“
Soutěž Liberec Ideathon 2024 uspořádaly Agentura regionálního rozvoje a krajská kancelář agentury Czechinvest, hlavními partnery akce byly Liberecký kraj, Statutární město Liberec a Technická univerzita v Liberci.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.