Blíží se jaro, a tedy i období přezouvání na letní pneumatiky. Které ze čtrnácti- a šestnáctipalcových pneu známých značek obstály v testech a které zklamaly? Letošní testy časopisu dTest ve spolupráci s německým autoklubem ADAC přinesly překvapení v podobě nečekaných selhání, i rozčarování z výkonu některých modelů dražších značek.
Největší výzvou je pro letní pneumatiky mokrá vozovka. Test proto zjišťoval, jak je vůz díky pneumatikám ovladatelný na kluzkém mokrém povrchu, jak dlouhá je brzdná dráha, zda nemůže docházet k nebezpečnému aquaplaningu apod. Ovladatelnost, brzdná dráha a jízdní stabilita se hodnotila i v jízdách na suchu. Testovalo se také opotřebení (tisíce kilometrů na zkušebním přístroji i ve zkušebním konvoji), vliv na spotřebu i hlučnost pneu.
Výsledky letošního testu čtrnáctipalcových pneumatik překvapily. „V předchozích letech se na špici tabulky držely dražší produkty takzvaných prémiových značek. Tentokrát je situace odlišná. Na nejvyšších příčkách se umístily dvě levnější gumy značek Falken a Semperit. Jediná prémiová značka, která jakž takž drží krok s vítězi, je Dunlop s modelem SP Street Response 2. Jeho hodnocení ale srazily průměrné výsledky na mokru, zejména co se ovladatelnosti a směrového vedení týče,“ komentuje výsledek testu Michal Mikoláš, redaktor časopisu dTest.
Nejhůře mezi čtrnáctkami dopadla Sava Perfecta, a to kvůli špatné ovladatelnosti, dlouhé brzdné dráze a špatnému směrovému vedení na mokru. Právě výkony na mokru způsobovaly největší nemilá překvapení. Většina gum příliš nepotěšila, pochvalu si zaslouží pouze Falken Sincera SN832 Ecorun, Semperit Comfort-Life 2 a Continental PremiumContact 5.
Negativem čtrnáctek je relativně nízká životnost. Více než 30 000 km v testu urazily pouze pneu Goodyear, Kleber, Pneumant, Vredestein a Fulda. Nejhorší pneu vydrží jen kolem 20 000 km. Proč tomu tak je? „Důvodem jisté laxnosti výrobců, co se výdrže týče, je jejich předpoklad, že se tyto relativně malé pneumatiky budou používat zejména na malých vozech, které v domácnosti slouží jako druhé auto – třeba na nákupy nebo vození dětí do školy. Taková auta mají mnohem kratší roční nájezd, a tak kratší životnost nepůsobí takové potíže jako u vytíženějších aut,“ říká Mikoláš.
Mezi pneumatikami o průměru 16 palců se už tolik překvapení nekonalo. Michelin, Bridgestone i Continental dostály pověsti dražších prémiových pneumatik. Vyhrály gumy Michelin Primacy 3, které měly vůbec nejlepší životnost mezi letos testovanými pneumatikami. Férovou cenu vzhledem k celkové kvalitě nabízí Firestone Roadhawk. „Na opačném konci žebříčku se krčí Infinity Ecosis a Vredestein Sportrac 5. Obě se totiž rozpadly při vysokorychlostní zkoušce. Na německé dálnice s nimi proto raději nevyjíždějte,“ podotýká Mikoláš.
Pokud vás při jízdě bolí hlava, nemusí být na vině pouze pohonná jednotka vašeho auta, odpor vzduchu nebo drsný povrch vozovky. Může to být i vlastnostmi obutých pneumatik. Zvukové projevy testovaných pneu se posuzovaly ze dvou hledisek – vnější a vnitřní hlučnosti. Rámus uvnitř subjektivně hodnotila dvojice odborníků. Na asfaltovém a betonovém povrchu známé testovací trati Contidrom nechali hodnotitelé automobil s vypnutým motorem rozjet na rychlosti mezi 30 a 80 km/h. Nejlepší známku si neodnesla žádná guma, alespoň dvojku odborníci udělili čtrnáctkám Goodyear EfficientGrip Compact, Firestone Multihawk 2 a Sava Perfecta, ale také šestnáctipalcovým produktům Michelin Primacy 3, Goodyear EfficientGrip Performance, Nexen N'blue HD Plus a Vredestein Sportrac 5.
Výsledky vnější hlučnosti byly v obou velikostních kategoriích velice vyrovnané. Bohužel ale nejčastější známkou byla dostatečná. Absolutně nejvíce decibelů při jízdě vyluzují shodně Firestone Roadhawk a Pirelli Cinturato P7 Blue.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.