sobota 15. srpna 2020 Hana

Muzeum zubačky v Kořenově zahájilo sezonu

O jednu místnost se rozšířilo Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově na Jablonecku, které dnes zahájilo sezonu. Expozice v ní ale ještě není zcela hotová, přibude zejména odpružený nájezd na ozubnici. "Bude přes celou délku místnosti, takových deset metrů bude mít určitě," uvedl ředitel Železniční společnosti Tanvald Petr Prokeš.

Na modelu návštěvníci uvidí, jak vypadá začátek ozubnicové trati a jak na ni lokomotiva najíždí. Prokeš předpokládá, že nový exponát bude pro turisty obdobně atraktivní, jako je ozubnicové kolo. Odpružený nájezd na ozubnici se součástí expozice stane zřejmě během července.

Muzeum je z větší části zaměřené na ozubnicovou trať z Tanvaldu do Kořenova, její pestrou a často pohnutou historii, zvláštnosti provozu a nasazovaná vozidla. Díky rozšíření prostor o někdejší dopravní kancelář má od letošní sezony muzeum důstojnější vstup. "Chodí se přes vestibul, a ne bokem," řekl Prokeš. Rozšíření také muzeu umožnilo vystavit předměty, které byly dosud ukryté v depozitáři. "Je tam rozšířená expozice luceren, máme tam nově model podvozku železničního vagonu a přibylo spousta drobnějších exponátů," uvedl Prokeš.

Dnešní otevření muzea bylo tradičně součástí zahájení sezony historických vlaků, které na nejstrmější a také jediné ozubnicové trati v Česku jezdí několikrát do roka. Provoz na této trati začal v roce 1902 a o 90 let později byla zubačka vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Zvláštní vlaky pojedou letos na spojnici mezi Jizerskými horami a Krkonošemi v osmi termínech. "Jedna akce bude spojená s oslavou 140 let trati Železný Brod - Tanvald a chystáme i pamětní jízdu k 25. výročí spálovské tragédie," uvedl Prokeš. Před čtvrtstoletím při železničním neštěstí zemřelo 14 lidí.

Oproti předchozím rokům ale při nostalgických jízdách nebudou historické vlaky moci jezdit mezi Kořenovem a Harrachovem, důvodem je oprava trati. Náhradou za to budou speciální jízdy 940 metrů dlouhým Polubenským tunelem, který je nejdelší na trati. První takové byly už dnes, ve zhasnutém vlaku taženém ozubnicovou lokomotivou Rakušanka mohli cestující na obrazovce sledovat průběh jízdy z pohledu strojvůdce, kamera je umístěna v čele vlaku.

Na nádraží v Kořenově se mohli zájemci svézt drezínou z 50. let přezdívanou Hermoch nebo vláčkem na důlní železnici. "Drezína bude v provozu i při dalších nostalgických jízdách, důlní vláček častěji, termíny budou uvedené na našem webu," dodal Prokeš. Na kořenovském nádraží začne ještě letos vznikat další atrakce. Železniční společnosti Tanvald se podařilo získat zhruba 15 milionů korun z norských fondů na rekonstrukci bývalé topírny, která je nedalo od staniční budovy. Turisté by se dovnitř měli dostat v příštím roce.

Zdroj: ČTK

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.