Odstoupili od smlouvy podle zákona, pokusili se řádně vrátit nechtěné zboží, ale dodnes marně čekají na své peníze. Řeč je o zákaznících společnosti ARROCHAR, na niž se v poslední době množí stížnosti na poradenské lince dTestu. Jde o typický příklad předváděcího prodeje, kdy organizátoři vylákají z účastníků akce peníze a pak se po nich jednoduše slehne zem.
ARROCHAR s.r.o. prodává například parní čističe, sady nádobí či keramické nože. Předváděcí akce stále pořádá a láká na ně nové a nové zájemce. Pro bývalé zákazníky však jako by přestala existovat.
„Spotřebitelům se nedaří s jejími pracovníky spojit. Na adrese sídla není nikdo k zastižení a provozovnu uvedenou ve smlouvách úřady neevidují. Zásilky nepřebírá a vše se vrací zpět odesilatelům,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodává: „Po zrušení smlouvy přitom musí společnost vrátit veškeré obdržené částky ve lhůtě 14 dnů. A nejde o zanedbatelné sumy, kupní ceny se pohybují v řádech deseti tisíců korun.“
PSALI JSME: Šmejdi mají v Liberci smůlu. Vedení města jim jde po krku
Statutárním orgánem společnosti je Josef Grznár, který současně figuruje v další společnosti pořádající rovněž předváděcí akce pod názvem Astena group s.r.o. Funkci jednatele zastává v obou případech necelé tři měsíce, během nichž se stížnosti spotřebitelů začaly objevovat. Ani tato druhá společnost nedodržuje zákon. Její zákazníci potvrzují, že zásilkám se vyhýbá a peníze nevrací.
Praktiky ARROCHAR s.r.o. jsou jako vystřižené z příručky varující před předváděcími akcemi. Příslib dárku přesvědčí důvěřivé lidi, převážně seniory, se akce zúčastnit. Nákup je povinný a ti, kteří odmítnou, jsou ze sálu vyvedeni. Platí se na místě a to je naposledy, co spotřebitelé své peníze vidí. A to i přesto, že do 14 dnů odešlou odstoupení od smlouvy spolu se zbožím, jak stanovuje zákon.
„Nejvíce problematické na předváděcím prodeji je právě ono zaplacení kupní ceny ihned hotově. O pár hodin později v klidu domova už lidé nákupu litují, ale šance na vymožení peněz zpět bývá mizivá. Prodejci nekomunikují, často mění sídlo a navíc tyto společnosti nemívají žádný majetek,“ konstatuje Lukáš Zelený.
Pomoci by měla novela zákona o ochraně spotřebitele, která zakazuje podnikatelům vyžadovat a přijímat během konání předváděcí akce a prvních 7 dnů od uzavření smlouvy jakékoliv platby (kupní cenu, zálohu či poplatky). Senát tento týden ovšem vrátil návrh této novely poslanecké sněmovně k dalšímu projednání.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.