Může se stát, že některý z dárků, které najdeme pod stromečkem, nefunguje nebo má vady. Jak řešit reklamaci dárku? Věděli jste, že můžete obdarovanému postoupit právo reklamovat? Ale co když dárce pořídil zboží ve výprodeji či v akci? A jak je to s darovanými poukázkami či vouchery na zboží, pokud propásneme datum jejich platnosti?
Reklamace dárku se nijak výrazně neliší od reklamace jiného zakoupeného zboží. Problém je v tom, že prodejce může chtít prokázat, že zboží je od něho a že je v záruce. Většinou se tak neobejdete bez účtenky či přímé pomoci toho, od koho jste dárek dostali.
„Záruka či odpovědnost za vady je součástí kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím, v našem případě tedy dárcem. Právo uplatňovat reklamaci má výlučně on. V praxi většinou nikdo neověřuje, zda osoba, která reklamuje a přinese všechny doklady, byla skutečně kupujícím, často to ověřit ani nejde. Jinak je tomu ale u e-shopů, které identitu svých zákazníků znají a k reklamaci mohou vyžadovat pověření. Nejčastěji postačí účtenka či faktura,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Chceme-li problémům předejít a být dobře připraveni, je nejlepší písemně postoupit obdarovanému právo reklamovat („Já, dárce, postupuji právo reklamovat na obdarovaného…“) nebo mu napsat plnou moc k uplatňování práva z odpovědnosti za vady („Já, dárce, zplnomocňuji obdarovaného, aby vyřizoval vše kolem konkrétní reklamace věci a přijímal případná plnění…“). Může se stát, že reklamaci sice obdarovaný úspěšně uplatní, ale peníze za neopravitelný výrobek přijdou na účet dárce, ze kterého bylo zboží placeno. Předejít tomu lze při sepisování reklamačního protokolu nebo právě pověřením od kupujícího.
A co když dárce pořídil dárek ve výprodeji či v akci? Zlevněné zboží se od toho zakoupeného kdekoliv jinde má lišit pouze cenou. „Výprodej nikdy nesmí znamenat horší služby zákazníkovi, nezbavuje ho zákonných práv, jako je možnost reklamace. Řešení případných problémů má být stejné jako kdykoli jindy. Výjimkou je pouze situace, kdy si ve slevě kupujeme vadné, kazové či poškozené zboží. To musí být zlevněno a je logické, že vada, pro kterou zákazník dostal slevu a věděl o ní od začátku, není reklamovatelná,“ vysvětluje Lukáš Zelený. Koupíme-li si například bundu se špatným zipem s tím, že si ho vyměníme sami, nemůžeme za měsíc přijít zpět a bundu vracet, protože jsme si to s vlastní opravou rozmysleli.
Pokud jste dostali k Vánocům v dnešní době oblíbený poukaz či voucher na zboží, pozor na jeho platnost. Propásnete-li datum na něm uvedené, nemusí prodejce poskytnout nic, poukázka prostě propadne. Ačkoliv to vypadá nefér, že prodejce peníze dostane, ale nic neposkytne, už v minulosti rozhodl Nejvyšší soud ve prospěch prodejců a poukázku přirovnal k jogurtům. Je jen na zákazníkovi, jestli ho sní, nebo nechá datum spotřeby vypršet.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.