Aktuálně

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

O2 nevyžádanou aktivací „Předpladenky“ podle dTestu opět porušuje zákon

Tisková zpráva

Operátor O2 zavedl pilotní testování služby Předpladenka pro uživatele předplacených karet. Nevyžádaná aktivace je ale podle dTestu nezákonná a za podobné praktiky dostal operátor v minulosti pokutu 4,5 milionu korun od ČTÚ.

Na poradnu dTestu se obracejí klienti, kterým přišla SMS oznamující, že jim operátor na předplacené kartě aktivoval novou službu, díky níž mohou neomezeně volat za 20 korun za den. Pokud službu nechtějí, mohou ji deaktivovat. Kdo zaváhal, tomu operátor začal strhávat po dvacetikoruně denně z kreditu. „Takový způsob prodeje nové služby je jednak v rozporu s ustanovením § 1817 občanského zákoníku, které podnikatelům zakazuje po spotřebitelích požadovat další platbu, s níž nedali výslovný souhlas, a rovněž se zřejmě jedná o agresivní obchodní praktiku ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodává: „Není to poprvé, co operátoři požadují poplatek za neodsouhlasené služby. Podobně operátoři O2 a Vodafone prodávali dodatečné balíčky dat. Oba za to dostali milionové pokuty a zákazníci byli úspěšní při vymáhání neoprávněně účtovaných poplatků.“

Nejjednodušší způsob, jak se nevyžádané služby zbavit, je postupovat podle pokynů a odeslat SMS, která službu zastaví. Operátor ale nemůže cvičit pozornost svých zákazníků a spoléhat, že si leckdo vzpomene pozdě, až se mu peníze strhnou. „I u předplacených karet má každý zákazník možnost službu reklamovat a to do dvou měsíců od jejího poskytnutí. Operátor by mu měl stržený kredit vrátit,“ říká Borovička a doporučuje: „Pokud jste se nedobrovolně stali uživatelem služby Předpladenka, podejte zároveň podnět Českému telekomunikačnímu úřadu. Čím víc lidí si bude stěžovat, tím větší je šance, že operátor dostane opravdu velkou pokutu.“

Chování operátorů vůči spotřebitelům se zhoršuje a má to zřejmě své ekonomické důvody. „Pokuty, které jim může Český telekomunikační úřad udělit, jsou sice v řádu milionů korun, to jsou ale pro společnost s miliardovými zisky drobné,“ říká Borovička a podotýká: „Poslanci by měli zvýšit tresty v zákoně o elektronických komunikacích tak, aby operátory podobné chování skutečně bolelo. Zisky jim takové pokuty pokryjí za pár hodin. Dobrá reputace a prozákaznický přístup zřejmě stále není to, co by českého operátora zajímalo.“

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky operátor, DTest, Český telekomunikační úřad, předplacená karta, O2 Czech Republic, spotřebitel, Vodafone, Občanský zákoník

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.