středa 20. listopadu 2019 Nikola

Jaro je tady, věnujte dostatečnou péči i svému kolu

Pokud patříte k těm, co se občas svezou na kole, rozhodně nezapomínejte na jeho údržbu a přípravu na sezónu. Hodně věcí si zvládnete obstarat sami, jestli si ale nejste úplně jistí, raději své kolo svěřte do cykloservisu. Tam váš stroj připraví tak, že bude bezpečný, bude brzdit a také přehazovat.

Kolo po zimě většinou nebývá v úplně nejlepším stavu. Mnozí cyklisté na podzim z kola slezou a hodí ho do sklepa. Na jaře pak přifouknou pneumatiky a jede se dál. To ale není úplně vhodné ani bezpečné. Na kole je potřeba zkontrolovat, opravit, popřípadě vyměnit řadu věcí. „Z mé zkušenosti obnáší předsezónní příprava kola velice často výměnu bowdenů a lanek, výměnu brzdových špalíků či destiček a následné seřízení brzd a řazení. Dále dotažení výpletů a vycentrování, repasi nábojů a hlavového složení, výměnu řetězu a někdy kazety a plášťů. Samozřejmostí je kontrola dalších komponentů kola,“ říká majitel cykloservisu U Obrázku Jan Paleček.

A to už je slušná řádka úkonů. Pokud si na ně troufnete, směle do toho, ovšem například neodborná manipulace s brzdami může také přivodit těžký pád a případné zranění. „Je jedno, jestli si tyto práce udělá věci znalý cyklista sám, nebo zadá práci do servisu. Jestli si ale nejste jistí, nebo nemáte tolik zkušeností, doporučuji servis,“ dodává Paleček, který by raději byl opatrný s hledáním rad na internetu. „Dát na rady anonymních "odborníků" z internetových fór, je podle mého nejlepší způsob, jak si kolo poškodit,“ myslí si.

Podle něj je potřeba po návštěvě servisu kolo pořádně vyzkoušet, jestli všechno funguje. Připravte se na to, že kolo najednou začne velmi účinně brzdit, což může být pro někoho, kdo byl zvyklý na nefunkční brzdy, hodně překvapivé. „Jedna slečna nechala opravit zcela nebrzdící kolo, po opravě to z kopce rozjela, zmáčkla brzdové páky, jak byla zvyklá. Jasně, že letěla přes řídítka, kolo najednou brzdilo dobře,“ vzpomíná Paleček.

Servis před sezónou nemusí být zase tak drahý, záleží na tom, v jakém je kolo stavu. Vyjít může na přibližně 500 až tisíc korun. „Vždy se snažím při opravě kola tak, jako by bylo moje a připravoval bych ho pro sebe,“ uzavírá majitel cykloservisu Jan Paleček.

Štítky kolo, servis, jaro

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.