neděle 15. prosince 2019 Radana

Nepodceňujte pracovní pohovor: tipy, jak se správně připravit

Sháníte novou práci a dostali jste se až k pozvánce na pracovní pohovor? Nepodceňujte tento, možná, finální krok před nástupem do zaměstnání a nezavřete si dveře školáckými chybami. Mám pro vás tipy, jak se připravit a zvládnout pracovní pohovor.


První dojem

Ještě než vůbec promluvíte a řeknete něco o svých dovednostech a schopnostech, za vás promluví váš zevnějšek. Proto nepodceňujte oblečení, které si na pohovor berete. Již během prvních 30 sekund si o vás personalista vytvoří první dojem.

Na pohovor, kde si potrpí na dress code (kodex oblékání) byste samozřejmě měli přijít oblečeni velice formálně. Ženy by měly volit nejlépe sukni, šaty či společenské kalhoty. Boty mohou být na vyšším podpatku i nízké. Příliš vysoký podpatek už ale vhodný není.  Stejně tak nejsou vhodné ani boty otevřené. Dále je důležitá upravenost a aspoň decentní líčení. Žena tím dává najevo, že je o sebe zvyklá pečovat.

Muži nikdy nic nezkazí dobře padnoucím oblekem. Pokud jde o méně formální pohovor, můžete společenské kalhoty vyměnit za tmavé džíny – ne ošoupané! Základem je vyžehlená, hezká košile a čistě boty. Ani muži by neměli zanedbávat upravenost zevnějšku, jako jsou upravené vlasy, čisté nehty a vůně.

Přijďte včas!

Důležité je také na pohovor přijít včas, nejlépe 10 minut předem. Raději si zjistěte dopředu, kam máte namířeno a kde přesně se pohovor koná, abyste se vyhnuli trapasu, že budete bloudit a přijdete pozdě.

Během pohovoru se chovejte slušně. Vyhoďte žvýkačku a vypněte si mobil. Neskákejte personalistovi do řeči, pečlivě ho vyslechněte. Když budete mluvit, snažte se mluvit spisovně a nepoužívejte vulgární výrazy. Pozor si dávejte také na správný stisk ruky. Letmý stisk není dobrý stejně jako skoro rozdrcení ruky.

Časté otázky

Na pohovorech existují často kladené otázky, mezi které primárně patří, zdali víte něco o firmě, do které chcete nastoupit. Pokud o firmě nic nevíte, je dobré se den před pohovorem podívat na oficiální webové stránky a něco málo si přečíst. Musíte přeci vědět, kde a pro koho budete pracovat.

Dále se vás personalista může zeptat: Co vás vedlo k ukončení předchozího zaměstnání – rozhodně se vyhněte pomlouvání vašeho předchozího zaměstnavatele. Zvolte raději diplomatickou odpověď, proč chcete pracovat právě pro zaměstnavatele nového.

Jaké jsou vaše silné a slabé stránky – mluvit o svých přednostech nebude až tak těžké, jako o svých slabinách. Rozhodně neříkejte, že žádné nemáte. Každý nějaké má.

Kde vidíte vaši budoucnost za 5 let – personalisté se rádi ptají, jak vidíte svou budoucnost za x let a cíleně tím zjišťují vaše ambice a cíle. Promyslete si tedy tuto otázku už předem a ukažte, že jste cílevědomí.

Jaký si představujete plat – abyste se nemuseli na poslední chvíli bát, že si řeknete příliš málo nebo naopak hodně, raději si před pohovorem zjistěte, jaký plat na dané pozici můžete očekávat.

Během pohovoru mohou padnout i další otázky, důležité je však zůstat přirození a uvolnění. Až přijde řada na vaše otázky, nebojte se ptát. Ptejte se například na to, jak bude vypadat váš běžný pracovní den. Jaké si představují ideálního pracovníka na dané pozici či v jakém týmu budete pracovat. Jak vypadá vaše budoucí pracovní prostředí. Je to rozhodně lepší, než odejít s tím, že už vás nic nezajímá.

Odchodem pohovor nekončí

Podáním ruku a zabouchnutím dveří váš pohovor však nekončí. Po návratu domů pošlete děkovný email, že jste vděční za šanci a že vás zájem o danou pozici trvá.

Hodně štěstí!

Napsala Drbna

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.