Počasí dnes4 °C, zítra-1 °C
Středa 20. listopadu 2024  |  Svátek má Nikola
Bez reklam

Glosa: Parkování, poslední neohlodaná kost

Liberec chystá moderní systém parkování, neboť jak prohlásil primátor Tibor Batthyány, je v tomto ohledu krajské město deset let pozadu. Vedení města se zničehonic po letech probudilo a má pocit, že by mohlo vybírat víc peněz, než vybírá.


Jako jeden z argumentů zaznělo, že město má 2140 parkovacích míst a v roce 2013 vybralo necelých sedmnáct milionů, zatímco nemocnice má míst 150 a lidé tam zaplatili ve stejném roce milionů osm. To je důvod silný jak silnice, ale neumím si představit, že by v nejbližších letech uměl někdo tento poměr zvrátit.

Změnit systém libereckého parkování je nápad bohulibý, nicméně přichází o dvacet let později. Kdo si dnes vzpomene na izraelský patent, který v letech 1994 až 2000 provozovala v Liberci jakási firma D.H.S.? Mimochodem, kdo má čas, může se do obchodního rejstříku podívat, kdo tuto firmu vlastní. Stejně se to nedozví. Protože na parkování město šest roků prodělávalo, rozhodla se radnice smlouvu vypovědět. Nebylo to vůbec jednoduché, navíc vedení Liberce muselo společnosti D.H.S. vyplatit tři čtvrtě milionů korun odstupného.

Poté měly parkování Technické služby města Liberce, přičemž ve skutečnosti to dělala tajemná firma Activ. Jistě si mnozí vzpomenou, jak se snažila vytvořit světový rekord v nasazování botiček, a jak se její odtahové vozy staly neomezenými vládci libereckých ulic. Pozoruhodné na tom je, že tehdejší modroptačí vedení města opět, jakoby nevědělo o zkušenosti s firmou D.H.S., podepsalo s Activem téměř nevypověditelnou smlouvu.

Čtěte také další golsy Jana Šebelky: 
Křížem krážem ničím, aneb Pár slov o sebeukájení
Proč se naučit couvat na zrcátka

Několikrát jsem tehdy žádal politiky o rozklíčování příjmů města z parkování. Chtěl jsem znát, kolik se vybere celkem, kolik z toho jde do TSML, kolik má Activ. Suverénně tvrdili, že peníze jdou přímo do rozpočtu města, že se to nedá ani odhadnout. Kecy v kleci. Nikdo nechtěl přiznat, že z toho mají technické služby, slušně řečeno, nulu, že všechny zisky plynou do Activu a kdoví kam dál. To je výhoda vítězů. Mají vždycky pravdu, i když ji nemají. Samozřejmě, že lhali. Jak jinak bychom se teď dozvěděli, že příjmy z parkování v Liberci byly za předloňský rok 16 878 000 korun?

Nejen proto jsem skeptický k tomu, co se v Liberci v parkování chystá. Oficiálním důvodem radnice je prý fakt, že zisky z něj šly jen do technických služeb. To mi mozek nebere, neboť TSML jsou stoprocentní akciovou společností Statutárního města Liberce. Tudíž jsou většinově financovány z jeho rozpočtu. Jaký je rozdíl v tom, zda peníze z parkování půjdou do městské kasy, jak se o tom teď mluví, a odtud do technických služeb, nebo v nich zůstanou rovnou?

Další zvláštností je, že by se od 1. ledna 2016 měly o parkování v Liberci starat čtyři subjekty: Městská policie, TSML, město Liberec a Liberecká IS. Zvenku nahlíženo to má logiku, i když je zjevné, že se tyto čtyři složky na parkování dosud také podílely. Když se ale bude kolem parkování motat víc lidí, nezmenší se tím plánovaný vyšší zisk?

A další záhada. Je náhoda, že tento systém připravil již v minulém volebním období exnáměstek primátorky Jiří Šolc, který byl, a dnes je placeným, předsedou společnosti Liberecká IS? Kdo by nevěděl, pak je to IT firma, která se živí prací pro magistrát a jeho zařízení. Nedohodil Jiří Šolc své spřátelené firmě, potažmo sám sobě, miliónový kšeft?

Nejsou to jediné otázky, které mě napadají při představě plánované změny parkování v Liberci. Nejsem si třeba jist, že město nějakou revoluci v tomto punktu potřebuje. Stávající systém se „usadil“ a míst k parkování uprostřed města je díky dvěma obchodním centrům dost. Naopak jsem si jistý, že parkování je jedna z mála tučných kostí, které v Liberci ještě zbyly, a proto je nutné ji řádně odhlodat. Zákonitě to vede k další otázce: Zbydou nějaké drobky z této chystané hostiny pro skrz naskrz děravou libereckou kasu?

Tuším, že se tomu říká, že nula od nuly pošla.

Napsal liberecký publicista Jan Šebelka

Štítky parkování, Liberec, radnice, peníze, Tibor Batthyány, Jiří Šolc, Kcell, Liberecká IS, a.s., Technické služby města Liberce a.s.

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Glosa: Parkování, poslední neohlodaná kost  |  Krimi  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.