Zažil druhou světovou válku i příjezd ruských vojsk. Po dvaačtyřiceti letech se teď vrací do Liberce. Řeč je o historickém vlečném voze Jabloneckých elektrických drah, který tento týden představil Boveraclub. Jeho oprava trvala přes pět let. Jezdit bude při zvláštních příležitostech, poprvé 1. května při akci automuzea ve vratislavickém pivovaru.
Šestou historickou tramvaj v Liberci představil Boveraclub ve středu. Tramvaj z roku 1932 byla kdysi dodána pro dnes již neexistující tramvajovou trať z Rychnova do Janova. „Čtyři zcela uzavřené vozy s ocelovou konstrukcí dodala firma Ringhoffer z Prahy. Do provozu však byly zařazeny až v roce 1936. Jablonecký dopravce totiž díky rekonstrukcím trati a vlivem světové hospodářské krize neměl dlouho na zaplacení,“ řekl Tomáš Krebs z Boveraclubu.
Ze všech kusů nebyl sešrotován jediný. Ten se dostal v roce 1979 do Technického muzea v Brně, odkud se o třicet let později dostal do Liberce. Tedy do míst, kde brázdil trať do roku 1973. „Stejně jako u Bovery, tedy tramvaje 6MT, musel být vůz odstrojen na holý skelet a následně byl kompletován dosazením renovovaných původních dílů,“ doplnil Krebs. Na tomhle voze podle něho nadšenci strávili 4 tisíce hodin.
Po dokončení oprav vůz úspěšně absolvoval potřebné prohlídky, elektrorevize a brzdové zkoušky a v současné době je zažádáno o vydání průkazu způsobilosti drážního vozidla. Na trať se pak bude vydávat společně s tramvají 6MT. Jediný provozuschopný historický vlečný osobní vůz metrového rozchodu kolejí v České republice se tak po 42 letech vrací do příležitostných služeb veřejnosti.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.