Jaromír Romančík žije ve Fojtce nedaleko Liberce. Zkušený závodník si na začátku letošního roku splnil sen, vydal se zdolat Dakar. A to i díky svým fojteckým sousedům, kteří mu finančně přispěli. Od začátku soutěže zjišťuje, jak náročný závod to je. Kromě trati totiž bojuje i s vlastní motorkou, velké problémy měl ve třetí etapě, čtvrtou kvůli poruše nedokončil. Přesto pokračuje dál.
Romančík je jeden z největších smolařů letošního Dakaru. V neděli trávil sedm hodin na trati, když mu patnáctkrát chcípla jeho závodní motorka. Mechanici jeho stroj opravovali do nočních hodin také v konzultaci s lidmi z KTM. V pondělí tak odstartoval do čtvrté etapy. „Ještě ráno na dlouhém přejezdu na start měřeného úseku vše fungovalo bez jakýkoliv problémů. Odstartoval jsem do etapy a hned ve třetím kilometru mi to zase chcíplo. Už jsem to nedokázal odstranit a musel odstoupit ze závodu,“ řekl Jaromír Romančík, který má velké zkušenosti i úspěchy z endura i motokrosu.
Jeho problémy ale stále nekončily. S motorkou čekal na kamion od organizátorů, který ho měl odvézt do bivaku. „Jenže i pořadatelský kamion se po několika kilometrech rozbil a musel jsem tak čekat několik hodin v poušti. Bohužel až do večera,“ popsal.
Jenže Romančík se nevzdal. Možná i proto, že na jeho vysněnou účast na prvním Dakaru mu finančně přispěla prakticky celá Fojtka. Během pondělí a úterý na motorce spolu s týmem vyměnil několik věcí. „Vyměnili jsme cívku na zapalování, která by s největší pravděpodobností měla být příčinou těch poruch,“ popisoval Ervín Krajčovič, šéf týmu Orion – Moto Racing Group, za který Romančík závodí. „Je to ale těžké říci, protože těžko nasimulujeme v bivaku závodní podmínky a zátěž, protože i před čtvrtou etapou jsme motorku zkoušeli a fungovala,“ dodal.
Romančík tak i přes nekončící potíže odstartoval do páté etapy, a to přesto, že za nedokončení té předchozí schytal penalizaci 32 hodin a v celkovém pořadí ztrácí 76 hodin a 13 minut. Do etapy tak jde jako žolík a cíl je jasný – sbírat zkušenosti a dílčí úspěchy.