Víkend Křišťálového údolí je v plném proudu. Včera odstartoval v Kamenickém Šenově a dnes pokračuje. Do projektu se zapojilo více než šest desítek šperkařů, sklářů a umělců.
Nový projekt Křišťálové údolí (Crystal Valley) zaměřený na podporu cestovního ruchu odstartoval včera Liberecký kraj v Preciose - Lustry v Kamenickém Šenově na Českolipsku. Předsedkyně představenstva Lucie Karlová dnes značku, kterou Preciosa léta budovala, symbolicky předala Libereckému kraji. Zahájila tím víkend Křišťálového údolí, který v sobotu a v neděli otevírá veřejnosti čtyři desítky skláren, sklářských ateliérů, muzeí a škol po celém kraji.
Preciosa je největším sklářským výrobcem v Libereckém kraji, podnik s miliardovými obraty známý výrobou broušených kamenů, bižuterie i lustrů zaměstnává kolem 4000 lidí. Značku Crystal Valley registrovala firma zhruba před osmi lety v České republice, Evropské unii a později i v Číně a Spojených arabských emirátech, tedy v oblastech, kde nejvíc podniká. Do rozvoje značky investovala Preciosa v minulosti miliony korun. Díky spolupráci s Libereckým krajem už ale není Křišťálové údolí jen privátní značkou.
„Každý subjekt, který je účasten tohoto projektu, může značku používat. Ani Preciosa se jí nezbavila, používáme ji dál, i proto, že už má ve světe své jméno a nám to pomáhá v byznysu. Věřím, že to pomůže i dalším subjektům, které tady dělají sklo, šperky a bižuterii a nejen těm,“ řekl majitel Preciosy Ludvík Karl. Sklářští výrobci mohou značku využívat k marketingovým účelům, velký potenciál má ale podle Karla v cestovním ruchu - právě na tradiční výrobu skla a bižuterie může do kraje přilákat tisíce turistů.
Liberecký kraj je už dnes oblíbenou turistickou oblastí, návštěvníci do něj ale většinou míří za krásnou přírodou a sportem. Kraj však má ve světě unikátní postavení ve sklářské a bižuterní výrobě a výrobě šperků, a to by proto mělo být v budoucnu hlavním turistickým lákadlem. „Doufám, že se nám společně podaří naplnit vizi, že Crystal Valley bude jednou značka tohoto krásného kraje. Nejenom skla, sklářů a šperkařů, ale také značka přírody a přírodních krás, které jsme zdědili a o něž se společně staráme,“ řekl hejtman Martin Půta.
Podle manažera Davida Pastvy je o projekt velký zájem: „Aktuálně máme zapojených 65 bižuterníků, šperkařů, sklářů, muzeí a škol. V tuto chvíli běží dvanáctiměsíční zkušební období.“ Historii i současnost Křišťálového údolí podle něj popisují příběhy lidí. Takových je zatím zpracováno deset. „Představují Liberecký kraj jak geograficky, tak z pohledu výroby jako takové. Máme třeba příběh Eliase Palmeho, který se váže ke Kamenickému Šenovu. Představuje zdejší výrobu a upozorňuje na místa, která je tu možné navštívit,“ doplnil Pastva. První dva příběhy už jsou podle něj dostupné i v mobilní aplikaci Smart Guide, zatím v češtině a angličtině.