Aktuálně

V Pihelu boural mladík s čerstvým řidičákem. Bilance: 8 zraněných, 2 těžce více...

Naivní divadlo uvede v sobotu novou inscenaci Vánoce aneb Příběh narození více...

Liberecký kraj letos Ještěd koupit nestihne více...

Železnice z Hrádku do Žitavy je v hrozném stavu. Chceme modernizaci, volají města i dopravci

Autoři | Foto pixabay.com

Modernizaci by si jistě železniční trať mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou jistě zasloužila. Je totiž v tak špatném stavu, že vlaky zde mohou jet maximálně 40 km/h. Trať sice prošla v posledních letech rekonstrukcí, stále ale má slabá místa.

Příhraniční regiony, města i dopravní svazy z Česka, Německa a Polska volají po modernizaci železniční trati z Hrádku nad Nisou do Žitavy. Zhruba 2,7 kilometru dlouhý úsek trati přes polské území je v tak špatném stavu, že tam vlaky musí jezdit maximálně 40kilometrovou rychlostí. V sobotu proto u příležitosti oslav 160. výročí trati z Liberce do Žitavy podepíšou zástupci regionů, měst i dopravních svazů společné prohlášení, v němž vyzvou vlády ke spolupráci na obnově, informoval mluvčí libereckého kraje Filip Trdla.

„Trasa představuje důležité spojení v rámci Euroregionu Nisa, které propojuje Liberecký kraj, ale také polské Krkonoše se saským hlavním městem a německou a evropskou sítí železnic. Prosíme polskou centrální vládu, aby přistoupila na nabídku německé a české strany. Po 15 letech společného soužití v Evropské unii není možné stav železnice považovat za úspěch,“ řekl k výzvě liberecký hejtman Martin Půta.

Železniční trať z Liberce do Žitavy patří k nejstarším v Libereckém kraji. Jednokolejná trať prošla v minulých deseti letech modernizací, která umožnila, aby vlaky na českém území od Liberce k hranici jezdily až stokilometrovou rychlostí. Podobné je to v Německu. Nákladnou modernizací navíc prošlo i nádraží v Žitavě. Slabinou je úsek v Polsku, který přeshraniční spojení komplikuje a zpomaluje.

Jízda ze Žitavy do Liberce se kvůli pomalé rychlosti přes Polsko prodlužuje, což s sebou přináší problémy také pro zavedení plánované křižovatky sítí osobní dopravy v Žitavě. „Bohužel jsou stav trasy a dlouhodobé překážky v sanaci důkazem, že také uprostřed Evropy, v Trojzemí, v rámci kterého se spolupracuje na tolika myslitelných úrovních, ještě stále existuje tolik nepochopitelných překážek,“ poznamenal primátor Žitavy Thomas Zenker.

Euroregion Nisa, okresy a města v Trojzemí o modernizaci polského úseku usilují už léta. Zatím bez úspěchu. Náklady se odhadují na více než tři miliony eur (77 mil. Kč). Česká a německá strana už v minulosti nabídly, že modernizaci zaplatí. Pro Poláky není trať důležitá, protože vlaky na jejím území nikde nestaví. Proto se objevil návrh pro zlepšení obsluhy polského území vybudovat novou zastávku v obci Porajów.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ČR, Německo, Polsko, železnice, správa, Liberecký, Žitava, Hrádek nad Nisou, Liberec, Liberecký kraj, Česko, Evropská unie, Euroregion Nisa

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.