Počasí dnes5 °C, zítra4 °C
Úterý 26. listopadu 2024  |  Svátek má Artur
Bez reklam

Železnice z Hrádku do Žitavy je v hrozném stavu. Chceme modernizaci, volají města i dopravci

Modernizaci by si jistě železniční trať mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou jistě zasloužila. Je totiž v tak špatném stavu, že vlaky zde mohou jet maximálně 40 km/h. Trať sice prošla v posledních letech rekonstrukcí, stále ale má slabá místa.

Příhraniční regiony, města i dopravní svazy z Česka, Německa a Polska volají po modernizaci železniční trati z Hrádku nad Nisou do Žitavy. Zhruba 2,7 kilometru dlouhý úsek trati přes polské území je v tak špatném stavu, že tam vlaky musí jezdit maximálně 40kilometrovou rychlostí. V sobotu proto u příležitosti oslav 160. výročí trati z Liberce do Žitavy podepíšou zástupci regionů, měst i dopravních svazů společné prohlášení, v němž vyzvou vlády ke spolupráci na obnově, informoval mluvčí libereckého kraje Filip Trdla.

„Trasa představuje důležité spojení v rámci Euroregionu Nisa, které propojuje Liberecký kraj, ale také polské Krkonoše se saským hlavním městem a německou a evropskou sítí železnic. Prosíme polskou centrální vládu, aby přistoupila na nabídku německé a české strany. Po 15 letech společného soužití v Evropské unii není možné stav železnice považovat za úspěch,“ řekl k výzvě liberecký hejtman Martin Půta.

Železniční trať z Liberce do Žitavy patří k nejstarším v Libereckém kraji. Jednokolejná trať prošla v minulých deseti letech modernizací, která umožnila, aby vlaky na českém území od Liberce k hranici jezdily až stokilometrovou rychlostí. Podobné je to v Německu. Nákladnou modernizací navíc prošlo i nádraží v Žitavě. Slabinou je úsek v Polsku, který přeshraniční spojení komplikuje a zpomaluje.

Jízda ze Žitavy do Liberce se kvůli pomalé rychlosti přes Polsko prodlužuje, což s sebou přináší problémy také pro zavedení plánované křižovatky sítí osobní dopravy v Žitavě. „Bohužel jsou stav trasy a dlouhodobé překážky v sanaci důkazem, že také uprostřed Evropy, v Trojzemí, v rámci kterého se spolupracuje na tolika myslitelných úrovních, ještě stále existuje tolik nepochopitelných překážek,“ poznamenal primátor Žitavy Thomas Zenker.

Euroregion Nisa, okresy a města v Trojzemí o modernizaci polského úseku usilují už léta. Zatím bez úspěchu. Náklady se odhadují na více než tři miliony eur (77 mil. Kč). Česká a německá strana už v minulosti nabídly, že modernizaci zaplatí. Pro Poláky není trať důležitá, protože vlaky na jejím území nikde nestaví. Proto se objevil návrh pro zlepšení obsluhy polského území vybudovat novou zastávku v obci Porajów.

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky ČR, Německo, Polsko, železnice, správa, Liberecký, Žitava, Hrádek nad Nisou, Liberec, Liberecký kraj, Česko, Evropská unie, Euroregion Nisa

Železnice z Hrádku do Žitavy je v hrozném stavu. Chceme modernizaci, volají města i dopravci  |  Z kraje  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.