Aktuálně

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Kraj optimalizoval počet okruhů zimní údržby a zapojil více úseků silnic 1. třídy

Na nadcházející zimní sezónu se čile připravují silničáři v Libereckém kraji. Údržbu celkem 2.057,109 kilometru silnic II. a III. třídy bude opět zajišťovat krajská společnost Silnice LK a.s., která je s přestrojením techniky na zimu téměř u konce. Liberecký kraj na zimní údržbu vyčlenil pro rok 2026 dohromady 150 milionů korun – jen na listopad a prosinec 2025 je připraveno 53,5 milionu korun včetně DPH. Optimalizací prošel plán údržby. Díky většímu vysoutěženému počtu kilometrů silnic I. třídy se podařilo logičtěji poskládat okruhy. Řidiči by tak už neměli například na silnici I/13 na Frýdlantsku potkávat sypač se zvednutým pluhem, který nesypal.

„Zimní období je pro řidiče i silničáře vždy velkou zkouškou. Chtěl bych všechny požádat o trpělivost a ohleduplnost. Není možné očekávat, že budou vozovky v zimě ve stejném stavu jako v létě. Věřím ale, že i letos naši silničáři udělají maximum pro to, aby zajišťovali bezpečnou a plynulou dopravu,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Společnosti Silnice LK se daří každý rok techniku k zimní údržbě obnovovat. Také v té nadcházející zimní sezóně bude mít k dispozici nové vozy. Tři z nich představila ve středu v sídle společnosti v Jablonci nad Nisou. „Vidíte zde nové stroje Scania,“ podotkl předseda představenstva Silnic LK Petr Správka. Podle něj se daří soutěžit v posledních čtyřech letech vozy různých značek. „Úspěšně otevíráme výběrová řízení celému trhu. Za poslední čtyři roky se nám podařila vysoutěžit celou škálu značek, Scanie, Tatra, Volvo, Mercedes. Jsme za to rádi, protože se nám daří zlepšeným způsobem výběrových řízení získávat i lepší cenu a zbývá nám více financí na další techniku,“ dodává.

Zimní údržba na silnicích II. a III. tříd na územní působnosti Krajské správy silnic Libereckého kraje se organizačně provádí podle Plánu zimní údržby silnic. „Účinnost Plánu zimní údržby stanovuje legislativa v souvislosti s vyhláškou, a to na období od 1. listopadu do 31. března následujícího roku. Mimo toto období zmírňujeme závady ve sjízdnosti komunikací bez zbytečných odkladů a přiměřeně k vzniklé situaci,“ podotýká Správka a představuje novinkou letošní zimní údržby – nově schválený optimalizovaný plán zimní údržby. „Snížil počet okruhů z 59 na 56. Došlo také k jejich sloučení a propojení se silnicemi I. třídy, které byly vysoutěženy na následující šestileté období. Laicky řečeno – vysoutěžili jsme více jedniček, díky čemuž jsme mohli jinak a logičtěji rozvrhnout jednotlivé okruhy. Nebude tak docházet například na silnici I/13 na Frýdlantsku k tomu, že by řidiči potkávali sypač se zvednutým pluhem, který nesypal, protože prostě přejížděl. Nově už pojede po celé jedničce a sypat bude celou cestu,“ dodává Správka.

Zvýšil se také podíl chemicky udržovaných okruhů u silnic II. a III. třídy. „Z původních 31 okruhů ošetřovaných inertně jich je nově naplánováno jen 25. Takže počet silnic, které budou po ošetření černé, stoupne,“ podotýká Správka. Další úbytek počtu silnic ošetřených inertně, ale nepředpokládá. „Žijeme v kraji CHKO a KRNAPu. Kdyby bylo na nás, podíl inertně ošetřovaných úseků by byl co nejmenší nebo by se blížil k nule. Ale pravidla ochrany životního prostředí jsou striktní. Máme zde i hodně vodních zdrojů, jejichž ochranu nelze obcházet a nerespektovat. Takže jsme na současném možném limitu,“ doplňuje.

V Libereckém kraji se znovu využijí už použité smetky. V rámci republiky jde o unikát

Liberecký kraj začne také tuto zimu poprvé používat k inertnímu posypu silnic už jednou použitý a vytříděný materiál, který se smetl ze silnic po minulé zimě. „Podle zákona máme povinnost do konce května vyčistit silnice od nasypaného inertního materiálu a tento rok jsme sebrali cca 6500 tun. Pak jsme vyjednávali s ministerstvem životního prostředí, v jakém legislativním rámci můžeme s tím už jednou použitým materiálem pracovat, za jakých pravidel, abychom neporušili zákon o odpadech. A od září jsme začali, poté, co se vše podařilo dovysvětlit a dostali jsme stanovisko životního prostředí, ten sebraný posypový materiál třídit. Předpokládáme, že do konce roku se nám podaří necelé 3 tisíce tun kameniva dostat zpátky do našich skladů a posypat s ním znovu silnice,“ uvedl Správka.

„Asi všichni jsme zaznamenali dotazy, proč to kamenivo, které vysypeme na silnice nepoužijeme zpátky a proč ho necháme v příkopech, případně ho vezeme na skládku. To téma za mě trvá už desítky let a jsme první, kteří v takhle velkém měřítku podobný projekt rozjeli. Z provozní zkoušky je zřejmé, že to dává smysl, že kromě těch velkých finančních úspor je to přínos i pro ekologii, protože kameniva ubývá a to, že to recyklujeme a vracíme zpátky na silnice, tak to považuji za skvělý unikátní projekt a myslím, že časem oceníme, jak jsme byli progresivní a šli jsme tomu naproti,“ říká k dalšímu využívání smetků ze silnic po zimě náměstek hejtmana Libereckého kraje pro resort dopravy Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).

Pro účely Plánu zimní údržby se silnice rozdělují podle pořadí důležitosti takto:

a) I. pořadí – silnice I. třídy a dopravně důležité silnice II. třídy
b) II. pořadí – zbývající úseky silnic II. třídy nezařazené do I. pořadí a dopravně významné silnice III. třídy
c) III. pořadí – ostatní silnice III. třídy nezařazené do II. pořadí a udržované zpravidla jen pluhováním
d) neudržované – silnice, na nichž není provozována osobní linková doprava a na nichž není nutné pro jejich malý dopravní význam vykonávat zimní údržbu

Sjízdnost se zajišťuje v těchto časových lhůtách:

1. na dálnicích do 2 hodin
2. na silnicích zařazených do:
I. pořadí do 3 hodin
II. pořadí do 6 hodin
III. pořadí do 12 hodin

Uvedené lhůty platí pro dálnice a silnice zařazené do I. pořadí důležitosti po celých 24 hodin. Doba od zjištění závady ve sjízdnosti silnice do doby výjezdu prvních mechanismů ke zmírnění této závady nesmí být v zimním období delší než 30 minut.

Silnice LK pak ze smetků nevyužívají jen kamenivo, ale i zeminu. „Ta teď prochází recertifikací a testováním a naším plánem je s touto zeminou nadále pracovat jako se stavební zásypovou zeminou, která bude samozřejmě levnější než písek a použijeme ji například do výkopu, zejména při pokládání kanalizací, případně vodovodních přípojek,“ podotýká předseda představenstva společnosti Silnice LK.

Pro nadcházející zimní sezónu mají Silnice LK k dispozici na 36 dispečerů na pěti dispečerských pracovištích. Telefonní spojení na nepřetržitá dispečerská pracoviště pro silnice II. a III. třídy v Libereckém kraji je 777 511 255. Dispečerská pracoviště pracují ve třísměnném nepřetržitém provozu. V týdnu se dispečeři střídají v časech 6:00, 14:00 a 22:00. O víkendech a svátcích dochází ke střídání v 6:00 a 18:00.

Náklady na zimní údržbu silnic za minulé období:

2015–2016 náklady činily 101,4 milionu korun včetně DPH
2016–2017 náklady činily 125,4 milionu korun včetně DPH
2017–2018 náklady činily 109,9 milionu korun včetně DPH
2018–2019 náklady činily 127,5 milionu korun včetně DPH
2019–2020 náklady činily 86,567 milionu korun včetně DPH
2020–2021 náklady činily 143,565 milionu korun včetně DPH
2021–2022 náklady činily 127,252 milionu korun včetně DPH
2022–2023 náklady činily 152,503 milionu korun včetně DPH
2023–2024 náklady činily 142,565 milionu korun včetně DPH
2024–2025 náklady činily 150,253 milionu korun včetně DPH

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky údržba, zimní, technika, Liberecký, optimalizace, smetky, novinka

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.