Aktuálně

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Rekonstrukce silnic na Frýdlantsku je dokončena, nákladný projekt vyšel na dvě stě milionů korun

Autoři | Foto Kraj Vysočina

Frýdlantsko se pyšní novými silnicemi, a to až k polským hranicím. Projekt trval několik let a nyní je u konce. Při rekonstrukci silnic padlo pět set stromů, náhradou by měla být výsadba trojnásobného množství.

Na Frýdlantsku skončila rozsáhlá obnova silnic za více než 200 milionů korun. V rámci česko-polského projektu Od zámku Frýdlant k zámku Czocha prošlo na české straně rekonstrukcí více než 23 kilometrů silnic.

Ze svého zaplatil Liberecký kraj jen desetinu nákladů, bez dotací z Evropské unie by tak rozsáhlou obnovu silnic ve Frýdlantském výběžku realizoval jen stěží. Při slavnostním otevření poslední zrekonstruované silnice v Srbské to řekl náměstek hejtmana Marek Pieter.

Projekt Od zámku Frýdlant k zámku Czocha téměř za 20 milionů eur (516 mil. Kč) zahrnoval rekonstrukci bezmála 65 kilometrů komunikací na české a polské straně hranice. Partnerem Libereckého kraje je v něm Dolnoslezské vojvodství. „Je to největší projekt na celé česko-polské hranici, jiný podobný silniční projekt podél hranice není. Jsem rád, že se ho podařilo prosadit,“ poznamenal liberecký hejtman Martin Půta. V Polsku se na opravě silnic ještě pracuje, hotovo by mělo být do konce listopadu. Pro Frýdlantsko, které patří k hospodářsky slabým oblastem Libereckého kraje, byla rekonstrukce silnic velmi významnou stavbou, která by měla přispět nejen k hospodářskému rozvoji regionu, ale také rozvoji turistiky.

Projekt zahrnoval obnovu silnic z Raspenavy na Krásný Les, z Frýdlantu přes Kunratice k hranici s Polskem, z Nového města pod Smrkem k hranici a také silnice z Nového Města do Horní Řasnice. Nejnáročnější byla ale silnice s Dolní Řasnice do Srbské a na hranici s Polskem, kde se pracovalo dva roky. „Tahle stavba stála 4,2 milionu eur (109 mil.Kč). Na úseku, který je přes deset kilometrů dlouhý, je šest mostů, sedm opěrných zdí a hodně propustků,“ doplnil Pieter. Projekt před svým zahájením před dvěma lety vyvolal v kraji vlnu nesouhlasu, když se ukázalo, že by kvůli opravám silnic mělo padnout kolem 900 stromů včetně některých kočárových alejí.

Ty jsou pro Frýdlantsko typickým krajinným prvkem. Nakonec se podařilo vyjednat kompromis. Kácení se dotklo jen 500 stromů, nahradit by je měl ale trojnásobek nových. „Podařilo se nám už získat dotaci z Operačního programu Životní prostředí na kácení přestárlých stromů a výsadbu nových,“ řekl ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje Jan Růžička.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky silnice, Frýdlantsko, Czocha, projekt, rekonstrukce, Liberecký kraj, Frýdlant, Marek Pieter, Evropská unie, Polsko, Martin Půta

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.