Aktuálně

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

První v Česku. Systém hlídá slepý úhel, řidiče autobusu v Liberci upozorní na blížící se chodce a cyklisty

Liberecký dopravní podnik (DPMLJ) jako první v Česku testuje systém, který pomáhá především řidičům autobusů. Hlídá totiž slepý úhel a řidiče při odbočování upozorní na přítomnost chodců a cyklistů. Systém vyvinula společnost Knorr Bremse.

„Systém ProFleet Assist podporuje bezpečnost silničního provozu a chrání zranitelné účastníky, tedy chodce a cyklisty,“ uvedl Petr Zima, manažer obchodu a marketingu společnosti Knorr Bremse. A protože společnost působí i v Liberci, dohodla se právě s DPMLJ na spolupráci. Jeden systém tak nainstalovala do jednoho z kloubových autobusů, které jsou slepým úhlem zatížené nejvíc.

Celý systém se skládá ze dvou částí. Přední primární kamera má k sobě dvě podkamery, které jsou na boku autobusu. Řidiči pak mají v kabině dva displeje, které je upozorňují na přítomnost chodce nebo cyklisty. „Kamery hlídají vzdálenost od autobusu a upozorňují na to, že máme u autobusu chodce,“ upřesnil Lubomír Johan, technická podpora společnosti Knorr Bremse.

Když je vedle autobusu člověk, displej se rozsvítí žlutě, pokud chodec je v pohybu, displej svítí červeně a dává i zvukový signál. „Systém rozliší i živý a neživý objekt. Upozorňuje tak jen na člověka a jeho pohyb,“ dodal Johan.

Řidiči teď budou systém testovat, slibují si ale od něj zvýšení bezpečnosti. „Pokud dojde k nehodě a řidič ji měl ve slepém úhlu, stejně to šlo za ním. Systém tak chrání nejenom cyklisty a chodce, ale i řidiče autobusů, kteří se mohou dostat do velkých problémů,“ ocenil Zděnek Leszkoven, člen dozorčí rady a také řidič dopravního podniku.

Systém by se mohl osvědčit i protože je Liberec členité město. „Liberec je město s členitým terénem, jsou tu úzké komunikace, rozvijí se tu síť cyklostezek, takže kolizních míst přibývá,“ dodal dopravní ředitel DPMLJ Martin Hettner.

Systém budou řidiči zatím testovat na jednom autobusu na páteřních linkách 12 a 25 a na spoje do průmyslových zón. Zda se postupně rozšíří i na další autobusy, je zatím otázka. Jeden totiž vyjde na 1000 až 2000 eur. Dopravní podnik pak má osmnáct kloubových autobusů, na které by systém instaloval.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky dplmj, liberec, knorr bremse, autobus

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.