Snadno použitelná, levná a ekologická. Taková je novinka v podobě štítku na textil, který vytvořili na Technické univerzitě. Pomoci by měla e-shopům, které prodávají oblečení.
Speciálně vyrobené štítky e-shopům u vráceného zboží prozradí, zda jej kupující doma vypral. „Někteří zákazníci si objednají oblečení, nosí ho, pak vyperou a pošlou zpět v zákonné lhůtě 14 dní s tím, že zrovna tento kousek se jim do šatníku nehodí. E-shopy nemají moc šancí prokázat, že oděv už zákazník nosil a pral, což je proti pravidlům pro vrácení zboží,“ vysvětlil mluvčí TUL Radek Pirkl.
A právě na takové zákazníky mohou e-shopy vyzrát při použití speciálně upraveného štítku na oděv. Díky tomu mohou prodejci výrazně ušetřit, jelikož vypraný vrácený oděv je v podstatě neprodejný. „Řešení problému u nás poptávali přímo majitelé e-shopů. Bylo jasné, že musíme přijít s řešením jednoduchým, které lze snadno a bez velkých nákladů zapojit do výrobního procesu oděvu,“ vysvětlil Jiří Militký z katedry materiálového inženýrství.
Pro liberecké inženýry se inspirací pro štítky staly bankovky. „Jejich papír v sobě také nese drobná barevná vlákna, což je ochrana ztěžující případné falšování. V bankovkách jsou ale vlákna pevnou součástí papíru a nelze je vymývat a vyprat,“ sdělil další z autorů Jakub Wiener. Naopak u štítků se drobná vlákna během jediného vyprání vymyjí.
Podle autorů takzvaného Vizuálního indikátoru praní textilního výrobku jde o jednoduchou technologii, kterou ale lidé nezvládnou snadno a levně napodobit doma. Navíc může být užitečná nejen prodejcům, ale i koncovým zákazníkům. „I pro ně může být při nákupu určující informací, zda tričko nebo kalhoty už někdo nosil a vypral,“ dodal Pirkl.