Vstupní vestibul libereckého Severočeského muzea zaplní drobné ryté sklo jabloneckého výtvarníka Jana Schindlera. Zkušený rytec, který svoje vědomosti poslední léta předává také studentům na umělecko-průmyslové škole v Železném Brodě, představuje průřez svojí dosavadní tvorbou. Výstava začíná 20. června, vernisáž je o den dříve od 18 hodin.
Vystavená tvorba je průřezem jeho práce, od prvopočátků, které sám absolvoval na železnobrodské sklářské škole, přes komerčně zaměřenou tvorbu vzniklou mezi léty 1995 – 2019 až po tvorbu volnou, v níž nejčastěji pracuje s nápojovým sklem. Aktuální výstava je autorovou zatím nejrozsáhlejší samostatnou prezentací.
Autorské ryté sklo v podání Jana Schnidlera je specifické a prozrazuje autorův vztah k tomuto starobylému způsobu dekorování skla. Patrný je i autorův specifický smysl pro humor, který se do jeho tvorby propisuje i to, jak za pomoci tradiční techniky lze dosáhnout moderního výtvarného výrazu.
Jan Schindler / Drobné rytecké pochutiny
20. 6. – 28. 10. 2024
Doprovodný program:
30.8. pátek, 14-17 hodin– workshop rytí skla pro děti i dospělé (v rámci Cristal valley week)
30.8. pátek, 17 hodin – komentovaná prohlídka s autorem (v rámci Cristal valley week)
8. 9. neděle, 14-17 hodin– workshop rytí skla pro děti i dospělé
9. 10. středa, 18 hodin - komentovaná prohlídka s autorem
Kurátorka výstavy a autorka textu v drobném katalogu, který k výstavě vychází, Lenka Patková rytcův specifický přístup k tvorbě vysvětluje ještě podrobněji: „Jan Schindler preferuje při výběru suroviny pro realizaci díla běžně dostupné užitkové, nejlépe nápojové sklo. Nevyhýbá se ani skleněným objektům s výrobní vadou, dá se říci, že je dokonce vyhledává, nebo používá předměty odpadní. Jejich defekty jsou mu potom výzvou či inspirací. Sám říká, že tohle vyhozené sklo vrací zpět do života. Při rytí mu je hmota tvořící stěnu objektu prostorem, který se snaží dokonale využít v celé síle a masivnosti, pokud možno až k vnitřní stěně nádobky. Často tak vzniká předmět nejen s přidanou vizuální, ale i haptickou hodnotou.“
Vedle „libohmatných“ a „libopohledných“ sklenic, které nejsou nedotknutelnými výtvarnými díly, ale jsou určeny k použití, autor vytváří velmi lehké, subtilní rytiny. V tématice těchto rytin opět zaznívá ona civilnost, nepompéznost, antiexkluzivita.
Výstava potrvá do konce října 2024, což umožňuje se časově protnout s nejvýznamnější akcí Křišťálového údolí a tou je festival, který se koná poslední týden v srpnu. Nejen pro něj připravilo muzeum spolu s autorem doprovodný program v podobě workshopu a komentované prohlídky. Akce se pak ještě zopakuje v září a říjnu.
Workshopy jsou určeny pro děti i dospělé a pod autorovým vedením si tuto techniku mohou všichni vyzkoušet. Poplatek je v ceně skleničky, kterou si budou lidé zdobit.
„Naším cílem jako původním určením umělecko – průmyslového muzea je podporovat umělecká řemesla tradičně spjatá s regionem a tím sklářství bezesporu je. Proto se chceme co nejvíce zapojit do programu Křišťálového údolí a vzájemně se propagovat a podporovat,“ dodala produkční muzea Markéta Kroupová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.