Na základní škole T. G. Masaryka v Hrádku nad Nisou vznikly nové podkrovní prostory. Žáci mají k dispozici učebnu pro výuku informatiky a jazyků, učebnu robotiky, dílnu nebo společenské prostory. Výstavba nových tříd vyšla na téměř 50 milionu korun.
Práce na základní škole T. G. Masaryka v Hrádku nad Nisou začaly v červnu loňského roku a skončily koncem letošních prázdnin. Teprve nedávno se půdní prostory slavnostně otevřely také veřejnosti. V půdních prostorách vznikla učebna pro výuku informatiky a jazyků, učebna robotiky, dílna nebo společenské prostory. Stavba půdní vestavby vyšla na téměř 50 milionu korun. „Město Hrádek na výstavbu nových tříd čerpalo dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) Ministerstva pro místní rozvoj ve výši 45 mil. Kč,“ sdělila vedoucí Odboru dotací, rozvoje města a kultury Jana Matušková.
Přestavba podkroví probíhala ve dvou etapách. Nejprve byla potřeba půdní rekonstrukce, poté se třídy vybavily různými technologiemi a nábytkem. „Půdní vestavba učeben byla rozdělená do dvou etap. V první etapě se realizovala samotná rekonstrukce půdních prostorů, ve druhé etapě se nové učebny vybavily audiovizuální technikou a nábytkem,“ dodává Matušková.
S rekonstukcí museli být trpěliví hlavně vyučující a žáci. „Jelikož stavba probíhala po celý rok, ztížené podmínky výuky museli vydržet jak naši žáci, tak i pedagogický sbor, a za to jim děkuji,“ řekl ředitel ZŠ a ZUŠ TGM Karel Kocourek. Na několika místech se musel zvyšovat krov. Hlavní schodiště se prodloužilo a přibyl také výtah. K dispozici je i vedlejší schodiště na druhém konci budovy.
Jako na většině rekonstrukcí probíhaly i na této určité komplikace včetně havarijního stavu původních stoupaček. „Přes všechny komplikace se ale podařilo vše zdárně dokončit a žáci se teď můžou učit v nejmodernějších učebnách,“ dodává ředitel školy. Půdní prostor se rozdělil na dvě části. Vznikly zde tři třídy, společenské prostory, kabinet pro učitele a toalety.
Pro žáky se otevřela moderní učebna pro výuku informatiky a cizích jazyků, která odpovídá dnešním požadavkům. Třída má kapacitu 20 žáků a je vytvořená v souladu s vývojem používání technologií ve školách a možnostech digitální výuky. „Učebna je vybavená technologií Robotel,“ popisuje ředitel. „To znamená, že se dá využít i jako jazyková učebna. Žáci se tam ale budou především učit s programem na 3D modelování Tinkercad nebo Fusion pak různé podpůrné programy pro 3D tisk (slicery) a samotné programování,“ vysvětluje Kocourek. Ve třídě se také nachází digitální zobrazovač, studentské pracovní stanice, stolní vizualizér a nábytek pro umístění techniky digitální laboratoře.
Kromě učebny pro výuku informatiky a cizích jazyků se v podkroví nachází také učebna robotiky vybavená robotickými sadami pro výuku robotiky a programování, pak 3D tiskárnami, 3D scannerem, studentskými notebooky, interaktivním zobrazovačem a specializovaným nábytkem pro práci s robotickými sadami. „Důležité je, aby se tu žáci dozvěděli, jak věci fungují. Robotika jim pomáhá rozvíjet analytické dovednosti a kreativní přístup k řešení problémů. Učí se rozkládat komplexní úkoly na menší, řešitelné kroky. Seznamují se s moderními technologiemi, které jsou v každodenním životě stále důležitější. Získávají základy programování, práce s hardwarem a elektronickými systémy. A v neposlední řadě programování robotů podporuje děti v kreativním přístupu. Mohou experimentovat, tvořit a vymýšlet nová řešení, což rozvíjí jejich inovativní myšlení,“ informuje Kocourek.
Žáci základní školy mají k dispozici také malou dílnu. Tu škola využije pro redakci školního časopisu a pro výuku předmětu Svět práce. V rámci rekonstrukce vznikly i dvě společenské místnosti, které budou sloužit převážně pro komunitní aktivity. Škola chce také tyto prostory nabídnout i pro vzdělání seniorů, „Tyto dvě místnosti se můžou používat jako jeden celek nebo rozdělit na dva samostatně fungující prostory. Můžeme tu např. prezentovat výsledky práce v odborných předmětech, jako ve fyzice, chemii nebo v přírodovědě. Dále se také počítá s jejich využitím pro pořádání hudebních i jiných představení. V neposlední řadě počítáme s prostorem pro seznamování se s virtuální realitou, které pomůže zatraktivnit výuku na škole,“ popisuje Karel Kocourek.
Půdní prostory budou mimo jiné i bezbariérové. V létě se žáci i vyučující mohou těšit také na klimatizaci.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.