S odškodněním lidí, kteří se kvůli zpoždění sociálních dávek dostali do problémů a třeba se i zadlužili, zákon podle ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky (KDU-ČSL) nepočítá. Připustil přitom, že hlavně v Praze není výjimkou, že průměrná lhůta vyřízení žádostí přesahuje 70 dnů, u některých klientů dokonce i 150 dnů. Postupně se ale lhůty zkracují, i proto vzniklo v Liberci pracoviště, které přetíženým pobočkám s vyřizováním žádostí pomáhá.
„Další pracoviště by mohla vzniknout v Moravskoslezském a Ústeckém kraji," doplnil Karel Trpkoš pověřený řízením Úřadu práce ČR. V Liberci je na vyřizování pražských žádostí, a to nejen těch podaných on-line, vyčleněno 25 lidí, do budoucna by jich mělo být 50 až 60. Od března v Praze například začínají skenovat listinné podklady tak, aby se s nimi dalo pracovat v digitální podobě, což pomáhá práci zjednodušit. Do poloviny roku by podle Trpkoše měly takto pracovat všechny pražské pobočky.
Problémy s nedodržováním třicetidenních lhůt nejsou podle Jurečky jen v Praze, ale také na některých středočeských pobočkách, na jižní Moravě. Problémem podle něj je, že se třeba v Praze nedaří na pobočky nabrat dostatek lidí, i to je důvod, proč se nabízí přesunout agendu jinam. Podobný systém využívají například banky. „Do měsíce měsíce a půl bychom chtěli dostat třeba u příspěvku na bydlení tu agendu do zákonných lhůt," dodal Jurečka.
Úřad práce ČR má téměř 250 kontaktních pracovišť po celé republice a jeho hlavním úkolem je zejména zvyšovat zaměstnanost, snižovat nezaměstnanost, věnovat zvýšenou pozornost ohroženým skupinám, podporovat podnikání a celkově přispívat ke zkvalitňování trhu práce. Od loňského jara ale čelí pracoviště úřadu velkému náporu nejen v souvislosti s uprchlíky z Ukrajiny, ale i s rostoucími životními náklady, žádostí výrazně přibylo a na úřadech se tvoří fronty.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.