Aktuálně

Dívenka nastoupila v Jablonci cestou na hudebku do špatného autobusu, pomohli strážníci více...

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

ČSAD Liberec testuje nový autobus Iveco s hybridním pohonem

Autoři | Foto Liberecký kraj

ČSAD Liberec bude tři týdny v běžném provozu testovat nový autobus Iveco Crossway s hybridním pohonem. Výrobce slibuje snížení spotřeby paliva o deset až 15 procent proti dieselovým motorům, ale také nižší emise znečišťujících látek. Spotřeba nafty se může snížit o tři až šest litrů na 100 kilometrů, zda to tak skutečně bude, chce krajský dopravce ověřit v reálném provozu.

Při testovací jízdě 12metrového vozu to řekl předseda představenstva ČSAD Liberec Martin Bobek. „Budeme ten autobus testovat mezi Libercem a Českým Dubem a to oběma směry, jak přes Ještěd, tak přes Hodkovice nad Mohelkou, abychom změřili reálnou spotřebu v horském prostředí a na dálnici. Také ho chceme v nějaké dny nasadit na Frýdlantsko a chceme ho otestovat i mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a simulovat běžný městský provoz, protože na této lince by vliv té technologie měl být asi největší," doplnil Bobek. Firma podle něj navíc využívá stejné autobusy se standardními dieselovými motory, a je tak možné je porovnat.

Od běžných autobusů stejné značky se ten hybridní neliší, jen na střeše má uložené kondenzátory, do nichž se ukládá energie, která vzniká při brzdění vozu. Autobus ji pak využívá na zastávkách, když řidič odbavuje cestující, motor se automaticky vypne. „Snižujeme i emise, protože v zastávkách neběží naftový motor na prázdno a při rozjezdu může dát naftový motor méně nafty, protože mu pomáhá elektromotor," řekl provozní ředitel Martin Liška, který dnes usedl za volant hybridního autobusu.

Jsem rád, že si můžeme v praxi vyzkoušet takto úsporné vozidlo. Liberecký kraj se kromě neustálého zlepšování komfortu pro cestující snaží v dopravě nalézat i způsoby, jak co nejvíce snížit náklady na provoz. Hybridní vozidla nám mohou v tomto ohledu ukázat správný směr. Navíc podobný typ vozidel pomáhá snižovat emise, což je téma, které bude postupem času čím dál víc rezonovat ve společnosti a o němž budeme intenzivně diskutovat," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).

V minulosti dopravce testoval i autobus s elektrickým pohonem, šlo o prototyp, který se v náročných podmínkách Libereckého kraje neosvědčil. Kraj vůz nasadil v Jizerských horách na linku kolem přehrady Souš. Podle Bobka je využití elektrobusů výhodné v městské dopravě, kde se jezdí takzvaně kolem komína, nedokáže si ale představit, jak nákladné by bylo vybudovat infrastrukturu pro elektrobusy v regionální dopravě, tam vidí prostor spíš právě pro využití hybridních pohonů.

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ČR, doprava, ekologie, správa, ČSAD Liberec, Liberecký, AUDIO

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.