Další aleje v Libereckém kraji by se měly v příštích letech dočkat obnovy. Po investicích do revitalizace stromořadí na Frýdlantsku chce kraj nechat zmapovat stav stromů podél silnic druhých a třetích tříd na Novoborsku. Letos na podzim by se přitom měla dočkat obnovy alej z Kamenického Šenova do Slunečné, na kterou Liberecký kraj získal dotaci.
Největší obnovy se zatím v rámci kraje dočkala stromořadí na Frýdlantsku, a to v rámci přeshraničního česko-polského projektu Od zámku Frýdlant k zámku Czocha. Projekt za 7,7 milionu eur (zhruba 200 milionů Kč) začal letos na jaře a počítá s opravou zhruba 25 kilometrů silnic. V plánu je také obnova a ošetření alejí podél čtyř silnic, které na projekt navazují - z Frýdlantu na Kunratice, z Frýdlantu na Dolní Řasnici z Raspenavy na Krásný Les a z Nového Města pod Smrkem do Dolní Řasnice. "Při schvalování projektu se Liberecký kraj zavázal k systematické údržbě silničních alejí a k výsadbě 1500 stromů," řekl hejtmanův náměstek pro dopravu Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj).
Na Frýdlantsku se zatím podařilo zajistit výsadbu jen zhruba 800 stromů, důvodem je častý výskyt inženýrských sítí a málo prostoru na krajských pozemcích. Normy bezpečnosti silničního provozu požadují větší odstup nových stromů od komunikací. Podle ředitele Krajské správy silnic Jana Růžičky komplikují větší výsadbu podél silnic vlastníci přilehlých pozemků. "Pokud tam dnes stojí strom, tak to vlastníkům většinou nevadí, ale pokud tam chceme vysázet třeba v té samé linii stromy nové, tak se řada vlastníků brání, a samozřejmě pokud s nimi není dohoda, tak se to řešit nedá," popsal problém Růžička.
Obnovu stromořadí chce Liberecký kraj postupně rozšířit i do dalších oblastí. Aktuálně nechá zpracovat analýzu stavu silniční zeleně v oblasti Nového Boru. "Na Novoborsku je asi 150 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, zmapuje se, kde alej je, jaký je třeba zásah, jestli je potřeba jenom údržba nebo je nutný nějaký radikálnější řez a nová výsadba," uvedl k záměru vedoucí krajského odboru dopravy Jan Čáp. Součástí analýzy je i zmapování úseků, kde aleje nejsou, a zda by bylo možné tam stromy vysadit. "Analýza bude sloužit k nastavení systematického postupu při správě zeleně podél komunikací včetně odhadu finanční náročnosti," doplnil Pieter.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.