Na zajištění městské hromadné dopravy v České Lípě by mělo od roku 2019 stačit 22 autobusů, dnes jich je k dispozici 25. Rozsah dopravy, který schválilo zastupitelstvo, by se měl snížit o zhruba 90 tisíc naježděných kilometrů ročně. Letos stojí město zajištění městské dopravy 38,7 milionu korun. Od roku 2019 by to díky redukci mělo být podle předběžných propočtů zhruba o čtyři miliony korun méně, což představuje zhruba desetiprocentní snížení nákladů.
Redukce městské dopravy není podle starostky nijak výrazná. "MHD našim občanům vyhovuje a není důvod ji žádným razantním způsobem redukovat, ale ani zbytečně nafukovat. Takže zachováme stávající rozsah, pouze upravíme některé spoje, které jsou málo využívané, jimiž jezdí méně než dva cestující za určité období," doplnila českolipská starostka Romana Žatecká (ČSSD). Redukce se podle ní dotkne zejména časných ranních spojů a také pozdních nočních, zmizet by měl i souběh některých linek.
Česká Lípa je s 37 tisíc obyvateli třetím největším městem Libereckého kraje. Od roku 2008 zajišťuje městskou hromadnou dopravu společnost BusLine, smlouva ale v příštím roce končí. Autobusy ročně ve městě najezdí zhruba 1,2 milionu kilometrů a denně přepraví v průměru 6500 lidí. "Zájem o městskou dopravu roste," řekla Žatecká. Aktuálně podle ní radnice za kilometr dopravci platí 44,84 Kč, od roku 2019 by město chtělo cenu snížit zhruba o 80 haléřů na kilometru.
Česká Lípa zároveň zvažuje, jakým způsobem městskou dopravu zajistit. Diskutovalo se o tom, zda založit vlastní dopravní podnik a zadat zakázku přímo, nebo vypsat veřejnou soutěž. Založení městem stoprocentně vlastněného dopravce zastupitelé odmítli jako příliš drahé. Zvítězil společný podnik, který se chystá radnice založit se společností BusLine. Město by v ní vlastnilo minoritní 20procentní podíl, dopravce by měl 80procentní majoritu. Takto vytvořenému malému podniku by podle radnice mohlo město zadat zakázku přímo, bez veřejné soutěže.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.