Plánovanou výstavba silnice I/13 z Krásné Studánky do Dětřichova, která má propojit Frýdlantsko s okrajem Liberce, kritizuje ekologická organizace Děti Země. Stavba, jejíž náklady se odhadují na téměř 1,3 miliardy korun, je podle nich zbytečná. Navrhují proto modernizaci současného hlavního tahu, který vede přes Mníšek a Dětřichov.
„Připadá nám, že stát nebo krajští politici se opět snaží spíše utratit velké množství veřejných prostředků, než aby tu byla snaha pro finančně úspornější a dopravně efektivnější řešení problémů regionální silniční dopravy, které lze odstranit bez střetů s přírodou a se zájmy místních občanů a obcí,“ shrnul předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
K samotnému posudku EIA, který je pro stavbu nového hlavního tahu na Frýdlantsko zpracován, podaly Děti Země pět desítek připomínek. Dokumentace o vlivu nové silnice I/13 z Krásné Studánky do Dětřichova je podle nich zpracovaná povrchně, neobsahuje všechny potřebné odborné údaje a především neposuzuje jinou trasu silnice I/13 a dokonce ani modernizaci stávající silnice.
„Jako zcela zásadní nedostatek dokumentace EIA považujeme neposouzení jiných tras nové silnice I/13 mimo území obce Nová Ves s rekreačním a přírodním charakterem a také levnou, rychlou a jednoduchou modernizaci stávající silnice I/13, takže by se žádná silnice I. třídy vůbec nestavěla,“ dodal Patrik.
Silnice I/13, vedoucí přes Mníšek a Dětřichov, je přitom v současnosti přetížena a podle posledních čísel po ní denně projede téměř 6 tisíc automobilů. S žádostí o podporu a zařazení mezi priority proto předstoupil v úterý na setkání členů vlády v sídle Libereckého kraje starosta Frýdlantu Dan Ramzer (ODS). Žádost, podepsanou zástupci všech starostů obcí a měst Frýdlantského výběžku předal premiérovi vlády Andreji Babišovi, ministru dopravy Danu Ťokovi a hejtmanovi Libereckého kraje Martinu Půtovi.
„Žádost jsme premiérovi, ministru dopravy i hejtmanovi kraje předali jménem více než 25 tisíc obyvatel Frýdlantského výběžku, kteří se denně potýkají s problematickým spojením výběžku s Libercem a zbytkem republiky. Výstavba nové dopravní tepny je pro náš region v současné době zásadní limitou stávajícího i budoucího rozvoje celého Frýdlantska. A to s ohledem na zdravotní obslužnost regionu, bezpečnost dopravy v zimě, při povodních nebo jiných událostech, kvůli pracovním příležitostem našich obyvatel či jejich dopravě do průmyslových zón v Liberci i do dalších míst, kde mají práci. Vliv má komunikace i na podnikatelské příležitosti na Frýdlantsku,“ doplnil starosta Frýdlantu Dan Ramzer s tím, že Albrechtický kopec představuje obrovský logistický limit, podobně jako Oldřichovské sedlo. „Kvůli tomuto limitu odešla z Frýdlantska spousta firem. Buď do Liberce do průmyslové zóny nebo úplně z regionu. My ale potřebujeme, aby u nás naopak firmy našly vhodné místo pro své působení, což se bez přijatelného dopravního spojení s okolím asi nestane. Věřím, že náš apel vláda vyslyší a pomůže nám stavbu nové části silnice I/13 urychlit,“ uzavřel Dan Ramzer.
Podle Ředitelství silnic a dálnic má mít nová silnice I/13 z Krásné Studánky do Dětřichova délku 8,5 kilometru a má se stavět v letech 2021 až 2024. Součástí stavby má být také estakáda přes údolí Jeřice v Nové Vsi délky asi 750 metrů a výšky až 40 metrů. Stavba má navazovat na novou silnici I/13 ze Stráže nad Nisou do Krásné Studánky, která je v provozu od roku 2013.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.