Že s koncem ledna přestane část služeb v městské hromadné dopravě zajišťovat společnost BusLine se ví. Situace vyvolává otázky veřejnosti, jak dopravní podnik zvládne situaci personálně, když stav řidičů stačí krýt pouze současné potřeby. Zeptali jsme se na to Marcely Minaříkové, která má personální politiku dopravního podniku ve své gesci.
Můžete říci otevřeně, jak jste na tom se stavem řidičů?
V jednotkách osob bychom zvýšení stavu sice uvítali, ale to je situace, s níž se potýkají všechny dopravní podniky v republice a kterou jsme schopni za běžného provozu díky našim zaměstnancům zvládnout. Kurzy na řidiče autobusů i tramvají běží nepřetržitě, běžnou fluktuaci a odchody do důchodu v zásadě pokryjeme. Situace na konci ledna se samozřejmě změní a na to reagujeme.
Jak přesně?
Poměrně velkoryse, na naše možnosti. Navýšili jsme pro příští rok nabídku zaměstnaneckých benefitů. Samozřejmostí jsou stravenky, zvýhodněné jízdné pro celou rodinu, příspěvek na rekreaci dětí, hrazené pojištění odpovědnosti i řidičské a profesní průkazy, vstupenky na fotbal, hokej či do divadla zdarma, to všechno zůstává zachováno. Navyšujeme příspěvek na životní pojištění z 500 Kč na 750 Kč na měsíc, náborový příspěvek z 30 000 Kč na 45 000 Kč a odměnu za doporučení zaměstnance z 5 000 Kč na 10 000 Kč. Zcela nově zvyšujeme měsíční bonus za odpracovaný fond pracovní doby z 500 na 750 Kč a navyšujeme i stabilizační příspěvek, nově to budou částky ve výši 500 Kč, 700 Kč či 1 000 Kč měsíčně, které budeme vyplácet při délce trvání pracovního poměru 1-3 roky, respektive 3-5 let a nad pět let. Nezapomínáme ani na zaměstnance s pracovním jubileem.
Bude to dostatečná motivace?
Snaha dopravního podniku mířila i k zabezpečení ubytování, což by jistě byl argument. Bohužel nejsme tak bohatý region, jako Praha či Plzeň, kde i takové možnosti využívají. Nevzdáváme se, ale v tomto bodě asi bez pomoci města mnoho nezmůžeme. Na druhou stranu je pravda, že i zkušenosti z jiných měst ukazují, že některé firmy se již zbavují agenturních zaměstnanců, takže jistota budoucnosti stabilní firmy, nezávislé na ekonomickém cyklu, s transparentními mzdami a režimem znatelně vstřícnějším k individuálnímu nastavení směn, než jaké nabízejí výrobní podniky, je pro mnoho lidí přitažlivá. Dopravní úsek je totiž připraven směny plánovat i s ohledem na požadavky a podmínky jednotlivých řidičů, takže neodmítneme ani brigádníky nebo řidiče na částečný úvazek. Je to pro nás sice složitější organizačně, ale zvládnout se to dá a ti, kteří nám naopak se směnami vyjdou vstříc, to pocítí na bonusech.
Nezkoušeli jste sehnat řidiče v zahraničí?
To není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Plzeň ani Brno, města, která to zkusila, nemají příliš dobré zkušenosti, v Plzni dokonce po několikaměsíčním úsilí zbyl jeden jediný zahraniční řidič. Režim Ukrajina či obecně možnosti získání chybějících řidičů ze zahraničí není pro dopravní podniky ideální, je určen spíše výrobním podnikům. Jazyková bariéra v kombinaci s omezenou či žádnou možností ubytování v našem případě jsou těmi hlavními příčinami, proč jsme tuto cestu nezvolili. Řidič autobusu není dělník ve výrobě, kterému přeložíte technologické postupy a je schopen pracovat i bez znalosti jazyka, řidič musí být schopen komunikovat s cestujícími i s dispečinkem.
Jaký tedy máte výhled ke konci ledna?
Dopravu pro Jablonec bude zajišťovat externí dopravce, výběrové řízení probíhá. V Liberci BusLine zajišťoval dopravu 37 řidiči, když to přepočítáme na mezní pravidla, která musíme dodržovat my, a na kilometry, budeme potřebovat řidičů ještě o něco více. Víme, že část z potřebného počtu naplní současní řidiči společnosti BusLine, s nimiž již jednáme. A věříme, že k doplnění na celkový počet pomůže jak nové nastavení zaměstnaneckých benefitů, tak i masivní náborová kampaň, kterou jsme spustili v dopravních prostředcích, na plakátovacích plochách, v tisku i na sociálních sítích.
A pokud potřebný počet řidičů nepřijde?
Stát se to samozřejmě může a se současnými řidiči se na tu situaci připravujeme, víme, že na přechodnou dobu musíme předběžně počítat s navýšením přesčasů. Nicméně zajistit přepravní služby ve městě v plném rozsahu je věcí naší profesní hrdosti. V případě potřeby jsou připraveni za volant usednout i lidé z kanceláří a z vedení, kteří to dělají výjimečně, spíše pro radost. Jak říká náš nový slogan, jedeme v tom spolu. Je to pro nás závazek.