Dva tisíce kilometrů silnic udržovala v zimě krajská společnost Silnice LK. Náklady v zimním období byly letos o 17 milionů vyšší než loni, celkem se vyšplhaly na 127,3 milionu korun.
Komplikace silničářům přinášely časté teplotní výkyvy. „Ujeté sněhové vrstvy se začaly rozpadat a při následném oteplení odtávající sníh začal opět namrzat a vytvářely se hluboké koleje,” popsal mluvčí krajského úřadu Filip Trdla.
Kvůli větru a sněhovým závějím také častěji vyjížděly frézy, které byly v provozu 600 hodin.
„V horských oblastech jsme letos měli problémy s neohleduplností řidičů. Často parkují auta takovým způsobem, že nám brání v údržbě komunikací a nejsme schopni technikou ani projet. A bohužel se tato situace rok od roku zhoršuje,“ řekl Petr Šén, generální ředitel společnosti Silnice LK.
Jinak ale silničáři sníh stíhali odklízet. „I při dlouhodobých spadech sněhu jsme byli schopni zajišťovat zimní údržbu ve lhůtách stanovených Plánem zimní údržby. Na silnicích I. třídy jsme v průběhu ledna několikrát museli preventivně uzavřít úsek komunikace I/10 Tanvald – hraniční přechod Harrachov (pro nákladní vozidla nad 3,5 tuny), nejedlo se o kalamitní stav, ale o preventivní opatření, které mělo eliminovat případný vznik problémů ve sjízdnost v dané lokalitě,“ dodal Šén.
Na zimní údržbě se podílelo přes 200 řidičů a dispečerů, více jak 70 sypačů, 35 traktorů, sněhových fréz a další speciální technika. Na území Libereckého kraje najezdily pluhy a sypače při zimní údržbě téměř 400 000 km. Celková spotřeba posypového materiálu činila 32 100 tun, z toho soli se spotřebovalo 10 400 tun. Dále jsme na krajských komunikacích v průběhu zimy spotřebovali přes 2,5 mil. litrů solanky. Za celou zimu bylo celkem 123 zásahových dnů.