Elektrokola se u nás i ve světě stávají více a více populárnější pro všechny kategorie cyklistů. Co víme o bezpečnosti při jízdě na elektrokole? Jak postupují v Holandsku, známém jako „Mekka cyklistiky“? Na kole vždy s přilbou.
„Za větší oblíbeností cyklistické dopravy stojí také stále se zvyšující zájem o elektrokola, což s sebou přináší i negativní důsledky v podobě mírného nárůstu dopravních nehod s účastí cyklistů. Tragické následky dopravních nehod cyklistů se však v posledních letech snižují (ze 107 usmrcených v roce 2007 na 39 usmrcených v roce 2018). Přesná čísla o nehodách elektrokol nemá Policie ČR zatím k dispozici. Protože jsou elektrokola oblíbená u všech generací cyklistů včetně seniorů, zaměřuje se policie na tuto problematiku zejména v rámci preventivních aktivit, při kterých se snaží cyklistům vysvětlovat rozdíly, které s sebou při jízdě elektrokola přinášejí,“ říká Jan Straka z Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR. Ze statistik dopravních nehod se tedy neukáže, ani přesný počet dopravních nehod elektrokol ani následky na zdraví.
Toto ale není jen český problém, celá Evropa řeší oříšek, jak se dostávat k pravdivým číslům. „Proveďte sběr dat o vážně zraněných osobách přímo v nemocnicích.“ Bylo jedno z doporučení loňské dubnové diskuse u kulatého stolu, které organizovalo Mezinárodní dopravní fórum v Lipsku. Čísla vyjadřující počty usmrcených osob dostatečně nevypovídají o situaci v oblasti bezpečnosti cyklistů – dalším důležitým indikátorem jsou údaje o počtu vážně zraněných osob. A protože policejní zprávy tyto údaje systematicky neuvádějí, je třeba vytvořit přesnější obraz ze spolehlivějších zdrojů, konkrétně z urgentních oddělení nemocnic.
Holandský výzkum provedený SWOV Institutem pro výzkum bezpečnosti silničního provozu zjistil, že zatímco elektrická kola nemusí být náchylnější k havárii, závažnost zranění je větší, zejména u starších lidí. SWOV poukazuje na to, že starší lidé, kteří se mohou vrátit k cyklistice po několika letech přestávky, mohou mít nižší svalovou sílu a horší rovnováhu a rizika vážného zranění a smrti jsou u této skupiny významně vyšší. Holandská policie proto doporučuje, aby si lidé před jízdou na e-kole absolvovali bezpečnostní kurz.
Jak se k této skutečnosti postaví ČR, zatím není zcela jasné. Jak Ministerstvo dopravy ČR, tak Centrum dopravního výzkumu v.v.i., se však jednoznačně staví proti takzvanému „tuningu“ elektrokol. Jedná se o fenomén, který řada „úpravců“ podporuje bez ohledu na bezpečí samotných cyklistů ale i dalších účastníků provozu.
A závěrem jedna rada pro výrobce „Uvažujte o regulaci ergonomie elektrokol a uspořádání elektrického pohonu. Elektrokola jsou populární především mezi staršími cyklisty, u kterých ale častěji hrozí riziko pádu při nasedání na kolo a sesedání z kola. Možné úpravy na konstrukci rámu, umístění baterie a poloze sedla by mohly zajistit větší stabilitu elektrokola a zabránit tak potížím, se kterými se starší cyklisté běžně potýkají,“ říká Stanislava Jakešová z Týmu silniční bezpečnosti.