Liberecký kraj žádá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), aby prověřil vlastní postup a rozhodnutí v několika zakázkách na autobusovou dopravu. Vedení kraje se domnívá, že antimonopolní úřad mohl svým rozhodnutím kraj poškodit.
Podnět, který na mimořádném jednání schválili krajští radní, se týká deseti zakázek včetně miliardového tendru na dopravu nebo plánovaného nákupu akcií. ÚOHS pochybení i ovlivňování svých rozhodnutí odmítá.
„Chceme, aby úřad přezkoumal, zda někteří zaměstnanci a předseda úřadu nejsou podjatí v tomto rozhodování, proto jsme předsedu úřadu oslovili se seznamem rozhodnutí, u kterých jsme měli pochybnosti. My se s dopisem a s informací o této problematice obrátíme i na nejvyššího státního zástupce," řekl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Rozhodování antimonopolního úřadu ve veřejných zakázkách na autobusovou dopravu je podle něj nestandardní, a to nejen v případě Libereckého kraje. „Úřad, který by měl kontrolovat volnou soutěž, vytvořil prostředí, ve kterém se ve veřejné dopravě dá dodavatel vysoutěžit jen obtížně, upozorňujeme na to poslední tři roky," dodal hejtman.
Mluvčí ÚOHS Martin Švanda uvedl, že přezkumné řízení je možné zahájit pouze do jednoho roku od nabytí právní moci rozhodnutí. „A pro zahájení takového řízení musí být splněna podmínka, že lze důvodně pochybovat o tom, že je rozhodnutí v souladu s právními předpisy," doplnil. Úřad je ale podle něj přesvědčen o správnosti a zákonnosti všech svých rozhodnutí, tedy i rozhodnutí týkajících se krajských veřejných zakázek na autobusové dopravce.
„Jediným měřítkem v rozhodování Úřadu je vždy pouze zákon o zadávání veřejných zakázek a další relevantní legislativa," uvedl Švanda. Při tendrech na zajištění autobusové dopravy dochází podle něj k tvrdému konkurenčnímu boji dopravců, a tedy k jejich častému napadání u ÚOHS. „Je nezpochybnitelné, že tato zadávací řízení jsou značně složitá a zadavatelé mají potíže s nediskriminačním a transparentním nastavením jejich podmínek," dodal.
Liberecký kraj žádá o prověření zakázek, do nichž ÚOHS během řízení přímo či nepřímo zasahoval. K rozhodnutí podat podnět vedly podle hejtmanova náměstka pro dopravu Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) informace o možném propojení předsedy ÚOHS s dopravní společností BusLine, které se v posledních dnech objevily v médiích. Právě společnost BusLine ve většině případů zakázky Libereckého kraje napadla. „Firma BusLine se dlouhodobě a cíleně snažila o ovládnutí trhu v rámci autobusové dopravy a rozhodnutí úřadu této snaze přímo či nepřímo napomáhala," řekl.
Že by ve správních řízeních rozhodoval ve prospěch společnosti BusLine, úřad odmítá. „V řadě případů tomu bylo právě naopak. Ze statistiky šetření podnětů a správních řízení za posledních pět let, v nichž jako stěžovatel či vybraný uchazeč figurovala společnost BusLine, vyplývá, že z celkem 30 návrhů a podnětů skončilo 12 v neprospěch společnosti BusLine, devět ve prospěch a v devíti případech bylo řízení zastaveno," dodal Švanda. Úřad podle něj rozhoduje za všech okolností nezávisle a jakékoliv spekulace o ovlivňování ze strany vnějších subjektů důrazně odmítá.
Problémy se soutěžemi na zajištění veřejné dopravy nemá jen Liberecký kraj. Praha zatím nemůže podepsat smlouvy v 11 okrajových částech metropole na provoz autobusů Pražské integrované dopravy. Zakázku prošetřuje ÚOHS na základě podnětu společnosti Toms Transport Services patřící Milanu Tomsovi, někdejšímu šéfovi společnosti BusLine v Ústeckém kraji. Problémy s tendry mají ale také v Královéhradeckém, Zlínském nebo Plzeňském kraji. „Jsme v kontaktu i s Ústeckým krajem, myslím, že tam připravují podobný podnět. Budeme oslovovat i ostatní kraje," dodal Půta.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.