Počasí dnes3 °C, zítra5 °C
Sobota 20. dubna 2024  |  Svátek má Marcela
Bez reklam

Propojení autobusáku s vlakovým nádražím? Město představilo strategický záměr

Liberec by v budoucnu mohl mít moderní terminál propojující vlakovou a autobusovou dopravu, navíc na vysokorychlostní trati mezi Prahou a Berlínem. Alespoň taková je představa vedení města, které svůj návrh představilo na tiskové konferenci, veřejně k nahlédnutí ale ještě není, první vizualizace mají být příští týden. Hlavním cílem projektu je využít vlakové nádraží i pro autobusy. Na místě současného autobusáku by pak měl vzniknout park a také parkovací dům pro sedm set aut.

O propojení obou nádraží se pokoušel architekt Jiří Janďourek už v roce 2012, město se ale rozhodlo jít výstavbou autobusového nádraží přibližně v místě, kde je nyní. Důvodem byl postoj tehdejší SŽDC (dnes Správy železnic), která propojení autobusové a vlakové dopravy na vlakovém nádraží odmítala. Jenže to se zhruba před rokem změnilo a zdá se, že propojit vlakovou a autobusovou dopravu do jednoho terminálu na vlakovém nádraží půjde.

Podle Janďourka je celý projekt navázán na studii proveditelnosti rychlejšího vlakového spojení mezi Mladou Boleslaví a Libercem. Tu už schválilo ministerstvo dopravy společně se Správou železnic. A pokud se ukáže, že rychlejší spojení možné je, zelenou dostane projekt terminálu vlakové a autobusové dopravy. „V tuto chvíli probíhají zcela zásadní jednání na úrovni ministerstva a Správy železnic,“ řekl primátor Jaroslav Zámečník.

Ten doufá, že studie proveditelnosti bude úspěšná, Liberec také jedná se Žitavou o tom, aby vlakové spojení mezi Libercem a Žitavou bylo zařazeno do transevropské nadnárodní železniční síťě. Časem by tak mohla přes Liberec vést vysokorychlostní trať Praha – Berlín. „Pak by vznikl terminál evropského formátu,“ pokračuje primátor.

Město by pak definitivně opustilo projekt samostatného autobusového nádraží, na kterém se přitom pracovalo několik let a přípravy stály zhruba dvacet milionů korun.

Novým centrem by se tak nově stala hala vlakového nádraží. „Kolem původní budovy bychom navrhli objíždějící autobusové nádraží. Na úrovni bývalé první koleje, která už dnes nefunguje,“ vysvětlil Jiří Janďourek, vedoucí Kanceláře architektury města. Vlaková doprava by se integrovala do ostrovní budovy.

Na místě stávajícího autobusového nádraží je v plánu postavit parkovací plochu s parkovacím domem, vzniklo by asi 700 míst, má tu být park a část městských pozemků může být zastavěna.

Vznikl by tak dopravní uzel, který spojí všechny druhy dopravy včetně cyklistické a pěší.

Možnou cenu představitelé města říct nechtěli, neměla by ale podle nich přesáhnout cenu projektu samostatného autobusového terminálu. „Odbavovací budovy už existují, což by projekt zlevnilo. Vše ostatní jsou pozemní stavby, nemělo by to tedy být dražší, než kdybychom stavěli nový terminál,“ myslí si Zámečník.

Možné ale je, že Liberec nějaký čas nebude mít autobusové nádraží vůbec. ŘSD totiž už nějaký čas plánuje kompletní rekonstrukci libereckého tunelu, který vede právě pod autobusákem a je na hranici životnosti. Pokud nový centrální terminál do té doby nebude, Liberec nebude mít autobusové zázemí žádné.

Hodnocení článku je 74 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Město Liberec

Štítky Liberec, autobusové nádraží, vlakové nádraží, terminál, železniční stanice, projekt, autobusová doprava, Správa železniční dopravní cesty, Berlín, Praha, Jaroslav Zámečník, Žitava, Ředitelství silnic a dálnic

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

James Bond

A ještě zbývá vyřešit i financování. Co zkusit náš starý dobrý heimat, Německo? Můžeme se zkusit odtrhnout od pražské vlády, stejně z regionů jen berou, ale už nic nedávají zpět..

Sobota, 12. prosince 2020, 09:43Odpovědět

James Bond

Zní to dobře. Ale taky to znamená, že nový AN ještě nebude stát hoodně dlouho..

Sobota, 12. prosince 2020, 09:39Odpovědět

Dagmar Fejglová

Tak to přesně dopadne, že Liberec nebude mít autobusové nádraží. Kraj dostal pozemky pod libereckým autobusovým nádražím a zainvestuje do autobusového nádraží v Jablonci. V Liberci se bude tak dlouho plánovat megalomanské stavby, až z toho zase nebude nic než dluhy. Jak praví staré přísloví "plány se plánují a blázni se radují"

Pátek, 11. prosince 2020, 15:45Odpovědět

Propojení autobusáku s vlakovým nádražím? Město představilo strategický záměr  |  Doprava  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.