středa 16. června 2021 Zbyněk

Do Nisy už jen autem? Linka 500 prakticky přestala do obchodního centra jezdit

Pro část zaměstnanců a návštěvníků centra to bylo nepříjemné překvapení. Jízdní řád linky 500, která zdarma jezdí do OC Nisa, byl osekán na minimum, během dne jedou pouze čtyři spoje. A změna je to trvalá, podle centra autobusem prakticky nikdo nejezdil.

„Dost mě to zaskočilo, bohužel teď, když nemám auto, se nemám jak dostat do práce. Ty tři ranní spoje opravdu nestačí,“ řekla Drbně Eva Horváthová, která v Nise pracuje. Podle ní nejde jen o její problém, dopravu do práce to podle ní ztížilo mnoha zaměstnancům. Někteří se obrátili i na vedení centra.

„Nepřipadá mi to jako správný krok. Nejenže se do práce a z práce nedostanou zaměstnanci, ale autobus nám nepřiveze už ani těch pár zákazníků,“ vadí další ženě, která v centru pracuje.

Linka byla nevytížená

Podle OC Nisa ale byla linka dlouhodobě nevytížená. „O redukci linky 500 jsme uvažovali ještě před obdobím pandemie. Dlouhodobě jsme pozorovali klesající zájem zákazníků a současně rostoucí naše náklady na její provoz. Provoz linky jsme proto optimalizovali primárně pro zaměstnance centra, kteří míří do práce na ranní směnu nebo naopak pro ty, kteří odjíždí z práce domů po zavírací době,“ vysvětlil tiskový mluvčí vlastníka centra Jakub Velen.

Linka tak zatím jezdí v okleštěném řádu, i když na dopravní podnik chodí dotazy, co se stalo. „Zájem o rozšíření služby v posledních dnech evidujeme (po jejím covidovém omezení), jak ze strany zákazníků obchodního centra, tak ze strany jeho zaměstnanců,“ potvrdila mluvčí dopravního podniku Martina Poršová.

Podle zaměstnanců Nisy by mohlo být řešení, kdy by do centra zajížděl normální linkový autobus hromadné dopravy. „Lítačku všichni máme, není problém v tom, že by to nebylo zadarmo,“ myslí si Horváthová.

Jenže o takovém řešení město neuvažuje. K centru sice několikrát denně zajíždí linka 22, více spojů sem ale jezdit nebude. „Podobně jako vedení obchodních center, tak i dopravnímu podniku díky pandemii klesly příjmy a náklady zůstaly. Není možné na dopravní podnik přenášet další náklady z titulu zrušené komerční linky. Město více peněz také dát nemůže,“ vysvětluje náměstek primátora Jiří Šolc (Starostové pro Liberecký kraj).

Pomoc obchodům v centru?

Zaměstnanci se tak zkrátka musí přizpůsobit nové situaci, podle Šolce naopak rušení spojů může pomoci obchodům v centru. „Zákazníci musejí sami zvážit jakému obchodu dají přednost. Možná to celé povede k tomu, že se zákazníci například vrátí k obchodům v centru města na tradičních obchodních adresách,“ myslí si.

Podle opozičního zastupitele Jindřicha Felcmana (Změna pro Liberec/Zelení) je problém už to, že podobná centra na okraji města vůbec vznikla. „Obchodní centrum u dálnice za městem není pro samotné město žádná výhra. Drtivá většina lidí do nich najíždí automobily a ve městě se tak úplně zbytečně zvyšuje vnitřní doprava. Autobusové linky tyto počty nemohou zvrátit,“ říká.

Zastupitel tak souhlasí s tím, že město linku dotovat ze svých peněz nebude. Nabízí ale jiné řešení. „Ideální by byl návazný krok, ve kterém město vyhlásí na OC Nisa a OC Globus stavební uzávěru a bude směřovat postupně k tomu, aby tato obchodní centra z města úplně zmizela. Takto na kraji města mají smysl snad hobby markety, obchody s nábytkem či dalšími velkoobjemovými produkty. Ale jídlo, oblečení a další věci běžné spotřeby by se měly nakupovat přímo ve městě, buď v centru, nebo co nejblíže místům, kde lidi bydlí,“ dodal.

Hodnocení článku je 38 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky autobus, nisa, linka 500, jízdní řád, oc nisa

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Filda Římek

Tak toto je vrchol ... někdo snad ty OC schválil, kvůli tomu, aby nebyly všechny nacpané v centru ... Jak OC Nisa tak obchodní zóna Sever jsou přesně takto koncipované, nehledě na to, že v jiných městech je to naprosto běžná praxe, umisťovat velké obchoďáky mimo historická centra měst. Nechápu fakt ty lidi na radnici.

pátek, 11. června 2021, 08:37

James Bond

Jako sorry, my rezidenti v centru města víme svoje o spolehlivosti městských linek. Ale sídliště si někteří nejmenovaní privilegovaní zastupitelé propojili hezky, to jo.. Zaměstnanci OC Nisa, vítejte na druhé straně ;) Jinak ale v pěším dosahu je i zastávka na hodkovické nebo na české mládeže, jen je to o kus dál..

pátek, 11. června 2021, 07:43

Martin Sedláček

Ten felcman je ale debil takže on by raději tu dopravu narval do města

pátek, 11. června 2021, 07:25

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.