Liberecký kraj přidal dalších bezmála pět milionů korun na zajištění zimní údržby silnic druhé a třetí třídy do konce letošního roku. Velkou část peněz určených na zimní údržbu krajská společnost Silnice LK vyčerpala už na začátku roku, kdy na údržbu krajských komunikací vynaložila téměř 96 milionů korun. V rozpočtu tak zbylo něco málo přes 49 milionů a to po zkušenostech z minulých let nemusí stačit, řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
Liberecký kraj je z velké části horskou a podhorskou oblastí, která je na zimní údržbu náročná, a proto drahá. V posledních 15 letech stála zimní údržba v kraji v průměru 123 milionů korun ročně. Nejdražší byla zatím zima 2012/2013, kdy údržba přišla krajskou kasu na 153,6 milionu korun. Nejlevnějším byla zima 2013/2014, kdy zimní údržba v kraji stála necelých 74,8 milionu. V posledních pěti letech byly náklady na údržbu vždy nadprůměrné s výjimkou zimy 2019/2020, která přišla krajskou kasu na 86,6 milionu korun.
Poslední zima patřila k těm nejdražším, udržet silnice ve sjízdném stavu přišlo na více než 152,5 milionu korun. Údržba komunikací tak byla o pětinu dražší než předcházející zimu, kdy kraj za zajištění sjízdnosti zaplatil od listopadu do konce dubna bezmála 127,3 milionu korun. Podle Petra Správky, předsedy představenstva společnosti Silnice LK, která má údržbu krajských komunikací druhé a třetí třídy na starosti, byla minulá zima na údržbu nákladná zejména kvůli extrémním výkyvům teplot.
Krajská společnost Silnice LK zajišťuje údržbu 2060 kilometrů krajských silnic, jen 57,45 kilometru zůstane v zimě bez údržby, je to zhruba o 300 metrů víc než předcházející zimu. Bez údržby v kraji zůstávají většinou jen málo využívané úseky silnic třetí třídy, po kterých nejezdí veřejná doprava. Výjimkou je silnice druhé třídy 290 kolem přehrady Souš v Jizerských horách, která se s prvním sněhem pro dopravu uzavírá kvůli ochraně zdroje pitné vody.
Pro letošní zimu byl z údržby vyřazen zhruba kilometrový úsek silnice třetí třídy v Jestřebí na Českolipsku, kde je silnice v místní části Pavlovice uzavřena pro veškerou dopravu, protože hrozí zřícení části pískovcové skály nad ní. Naopak nově budou silničáři podle Svitáka udržovat ve sjízdném stavu zhruba 1,4 kilometru dlouhý úsek silnice třetí třídy v Horním Prysku, kde bylo zbudováno místo pro otáčení vozidel zimní údržby. Na zimu je společnost Silnice LK připravena, zásoby posypového materiálu nakupovala už v létě.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Tak to jsme všichni zvědaví jaká bude zase letošní údrba ! Doufám že někdo ohlídá Albrechťák u Frýdlantu a dálnici z Turnova na Liberec a opačně ! Všichni jsou strašně připravení a pak se člověk není schopen dostat do práce a kolikrát to stojí i dopoledne ! V celém Libereckém kraji je rok od roku údržba silnic horší a horší !