Aktuálně

Tygři v Brně bojovali, na body to ale nestačilo. Kometa vyhrála 3:1 více...

Radost pro řidiče v Liberci – Vítězná ulice je opět průjezdná více...

Zloděje na dně vypuštěné přehrady v Liberci zlákal vůz stavbařů, krádež ale zpackali více...

Obrovský úspěch absolventky liberecké univerzity: získala sklářského Oskara více...

Řidička na přechodu v Jablonci přehlédla chodkyni, těžce ji zranila více...

Tunel se po dlouhé opravě otevírá. Už příští rok ŘSD na průtahu chystá další omezení více...

Během víkendu se budou teploty držet nad nulou. Řidiče potrápí mlha více...

U Panské skály supermarket stavět nelze, ministerstvo potvrdilo zamítnutí výjimky více...

Podle studie by měly za pár let vlaky dojet z Liberce do Prahy za 69 minut

Autoři | Foto pixabay.com

Správa železnic představila studii proveditelnosti trati z Mladé Boleslavi přes Turnov do Liberce a dál na státní hranici. Se studií a harmonogramem dalšího postupu seznámili zástupci správy starosty měst a obcí, kterých se stavba nové trasy dotkne, ale i zástupce kraje či koordinátora dopravy.

Podle plánů Správy železnic by po přestavbě měla trať především umožnit rychlejší jízdu vlaků, a tak z Liberce do Prahy by cestující měli dojet za 1 hodinu a 9 minut. Modernizovaná železnice bude z větší části dvoukolejná, kromě přestavby stávajících úseků dojde také k výstavbě nových přeložek, rychlost vlaků se zvýší v některých úsecích až na 200 km/h, přibydou také tunely.

Podle toho, co jsme viděli, je v úseku Turnov–Liberec po spojení stávající trati od Turnova s jednokolejnou novostavbou od Loukova navržena nová dvoukolejná trať, po které by mohly vlaky jezdit až 200kilometrovou rychlostí, včetně dvou tunelů a čtyř estakád. Stávající trať přes Sychrov a Jeřmanické sedlo se pravděpodobně zruší, kromě úseku Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou, který bude sloužit pro potřeby nákladní dopravy,“ popsal Jan Sviták (Starostové pro LK), statutární náměstek hejtmana pro dopravu. „V úseku železniční tratě Liberec – Černousy – státní hranice se počítá s její elektrizací stejně jako v úsecích Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem a Frýdlant v Čechách – Nové Město pod Smrkem,“ dodal.

Například v Turnově vítají především modernizaci tratě směrem na Liberec, která přinese zkrácení času jízdy mezi oběma městy. „Po modernizaci se čas jízdy zkrátí asi o polovinu, dneska jezdí vlakem z Liberce do Turnova nebo opačně především železniční nadšenci," říká starosta Turnova Tomáš Hocke (Nezávislý blok) a podotýká, že plánovaná rychlostní trať bohužel Turnov míjí.

Nicméně elektrifikace se dotkne i Turnova, což považuje za přínos například v tom, že se sníží hlučnost. „Pořád Turnov zůstane regionálním železničním uzlem. A také si od modernizace trati slibujeme, že by konečně mohla být nákladní doprava na železnici konkurenceschopná a mohla by se část nákladní dopravy přesunout ze silnic právě na železnici. To by nám v Turnově výrazně pomohlo a ulevilo, bohužel tranzitní doprava je u nás problém," popisuje Hocke. 

V souvislosti s tím turnovský starosta připomíná i plánovanou rekonstrukci hlavního nádraží v Turnově za jednu a půl miliardy korun, která je naplanovaná od srpna 2026 do května 2028.

Uvedená studie proveditelnosti železniční trati navazuje na aktuálně realizované investice v úseku Praha – Lysá nad Labem, stejně jako na již dříve schválené studie pro úsek Lysá nad Labem – Mladá Boleslav.

Na trase Liberec – Turnov – Mladá Boleslav by se mohlo začít pracovat po roce 2030. Náklady na přestavbu půjdou do miliard.

Hodnocení článku je 78 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky železniční doprava, zrychlení, Liberecký kraj

Komentáře

Jana Milučká

Zdravím. Nedá mi to a musím reagovat na váš článek. Že se uvažuje o zrychlení dopravy na trati Liberec - Praha je jistě chválihodné. Nicméně zrušit trať mezi Hodkovicemi nad Mohelkou a Turnovem je, no, jak to říct, dost podpásovka pro lidi žijící v tomto kraji. Ne každý má auto a autobusová doprava tady byla, když ne úplně zrušena, tak výrazně omezena. Vlak využívají děti k cestě do a ze školy. Starší lidé k cestě za nákupy, lékařem, případně návštěvě dětí, které se odstěhovaly do měst, nebo i na ty výlety. Mimo jiné také proto, že se posledních 30 let daří politikům rušit jeden dopravní spoj za druhým. A lidi se z vesnic musí stěhovat do města, protože by se nedostali do práce a děti do školy. Možná by se pan náměstek Sviták a pan starosta Hocke mohli posadit ráno do vlaku a podívat se kdo s tím jezdí. A nadšenci pro zábavu do železniční dopravy to nejsou. A pěkně osobním vlakem. Z Turnova jim to jede v 6,40 hod. Do Turnova by pan náměstek musel sice jet z Liberce už v 4.31hod z Liberce a pak si hale počkat na odjezd do Liberce cca 1,5 hod. ( Čekárna je stejně jako v Liberci zavřená), ale alespoň by na svou vlastní kůži okusil co to je když se na nádraží musí čekat na další spoj. A pan starosta by se měl jít ráno v 7 hodin podívat na turnovské nádraží kdo tím vlakem jezdí, aby příště neříkal takové nesmysly.

Neděle, 4. února 2024, 20:52Odpovědět

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.