Správa železnic představila studii proveditelnosti trati z Mladé Boleslavi přes Turnov do Liberce a dál na státní hranici. Se studií a harmonogramem dalšího postupu seznámili zástupci správy starosty měst a obcí, kterých se stavba nové trasy dotkne, ale i zástupce kraje či koordinátora dopravy.
Podle plánů Správy železnic by po přestavbě měla trať především umožnit rychlejší jízdu vlaků, a tak z Liberce do Prahy by cestující měli dojet za 1 hodinu a 9 minut. Modernizovaná železnice bude z větší části dvoukolejná, kromě přestavby stávajících úseků dojde také k výstavbě nových přeložek, rychlost vlaků se zvýší v některých úsecích až na 200 km/h, přibydou také tunely.
„Podle toho, co jsme viděli, je v úseku Turnov–Liberec po spojení stávající trati od Turnova s jednokolejnou novostavbou od Loukova navržena nová dvoukolejná trať, po které by mohly vlaky jezdit až 200kilometrovou rychlostí, včetně dvou tunelů a čtyř estakád. Stávající trať přes Sychrov a Jeřmanické sedlo se pravděpodobně zruší, kromě úseku Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou, který bude sloužit pro potřeby nákladní dopravy,“ popsal Jan Sviták (Starostové pro LK), statutární náměstek hejtmana pro dopravu. „V úseku železniční tratě Liberec – Černousy – státní hranice se počítá s její elektrizací stejně jako v úsecích Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem a Frýdlant v Čechách – Nové Město pod Smrkem,“ dodal.
Například v Turnově vítají především modernizaci tratě směrem na Liberec, která přinese zkrácení času jízdy mezi oběma městy. „Po modernizaci se čas jízdy zkrátí asi o polovinu, dneska jezdí vlakem z Liberce do Turnova nebo opačně především železniční nadšenci," říká starosta Turnova Tomáš Hocke (Nezávislý blok) a podotýká, že plánovaná rychlostní trať bohužel Turnov míjí.
Nicméně elektrifikace se dotkne i Turnova, což považuje za přínos například v tom, že se sníží hlučnost. „Pořád Turnov zůstane regionálním železničním uzlem. A také si od modernizace trati slibujeme, že by konečně mohla být nákladní doprava na železnici konkurenceschopná a mohla by se část nákladní dopravy přesunout ze silnic právě na železnici. To by nám v Turnově výrazně pomohlo a ulevilo, bohužel tranzitní doprava je u nás problém," popisuje Hocke.
V souvislosti s tím turnovský starosta připomíná i plánovanou rekonstrukci hlavního nádraží v Turnově za jednu a půl miliardy korun, která je naplanovaná od srpna 2026 do května 2028.
Uvedená studie proveditelnosti železniční trati navazuje na aktuálně realizované investice v úseku Praha – Lysá nad Labem, stejně jako na již dříve schválené studie pro úsek Lysá nad Labem – Mladá Boleslav.
Na trase Liberec – Turnov – Mladá Boleslav by se mohlo začít pracovat po roce 2030. Náklady na přestavbu půjdou do miliard.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Zdravím. Nedá mi to a musím reagovat na váš článek. Že se uvažuje o zrychlení dopravy na trati Liberec - Praha je jistě chválihodné. Nicméně zrušit trať mezi Hodkovicemi nad Mohelkou a Turnovem je, no, jak to říct, dost podpásovka pro lidi žijící v tomto kraji. Ne každý má auto a autobusová doprava tady byla, když ne úplně zrušena, tak výrazně omezena. Vlak využívají děti k cestě do a ze školy. Starší lidé k cestě za nákupy, lékařem, případně návštěvě dětí, které se odstěhovaly do měst, nebo i na ty výlety. Mimo jiné také proto, že se posledních 30 let daří politikům rušit jeden dopravní spoj za druhým. A lidi se z vesnic musí stěhovat do města, protože by se nedostali do práce a děti do školy. Možná by se pan náměstek Sviták a pan starosta Hocke mohli posadit ráno do vlaku a podívat se kdo s tím jezdí. A nadšenci pro zábavu do železniční dopravy to nejsou. A pěkně osobním vlakem. Z Turnova jim to jede v 6,40 hod. Do Turnova by pan náměstek musel sice jet z Liberce už v 4.31hod z Liberce a pak si hale počkat na odjezd do Liberce cca 1,5 hod. ( Čekárna je stejně jako v Liberci zavřená), ale alespoň by na svou vlastní kůži okusil co to je když se na nádraží musí čekat na další spoj. A pan starosta by se měl jít ráno v 7 hodin podívat na turnovské nádraží kdo tím vlakem jezdí, aby příště neříkal takové nesmysly.