Liberecký dopravní podnik (DPMLJ) v úterý spustil zkušební provoz nového odbavovacího systému pro nákup jízdného. Ten je nově zařazený do integrované krajské dopravy. V Liberecké MHD tak půjde koupit jízdné platební kartou či Opuscard, a to nejen pro Liberec, ale i Jablonec a také celý krajský integrovaný systém.
„V prostředcích naší MHD si tak nově může někdo koupit lístek do Jilemnice a dojet si tam, stejně jako někdo z Chrastavy si koupí lístek v Chrastavě a bude jezdit po Liberci a bude to fungovat za ceny integrovaného jízdného v rámci Idolu,“ vysvětlil náměstek primátora Jiří Šolc (ANO).
Systém se dlouho připravoval, do konce února by pak měl probíhat zkušební provoz v jedenácti autobusech a třech tramvajích. „Pro náš dopravní podnik to byla technologická výzva, nebylo to jednoduché, měli jsme mnoho jednání a děkuji všem, kteří se na tom podíleli a kteří jedničky a nuly dokázali přeprat tak, aby to fungovalo v provozu,“ dodal.
Konečná podoba celého systému byla stanovena až v dubnu loňského roku, celý systém tak stihl DPMLJ připravit za deset měsíců. Celkem má 340 nových odbavovacích zařízení a 20 čteček pro revizory. „Všechna zařízení byla průběžně v lednu a únoru certifikována a implementována tak, že proces přeměny systému odbavení v Libereckém kraji je dokončen,“ potvrdil předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.
Každé vozidlo, které bude nový systém mít, je na třech místech označeno samolepkou. Systém je intuitivní a podobný systému starému, jen jsou do něj zahrnuty nové zóny. „Podle názvu cílové zóny si cestující vyhledá spojení a zaplatí jízdné. Přiložením karty ale odbavení nekončí, ze strojku vyjede papírová jízdenka s QR kódem, kterou budou cestující ukazovat řidičům na příměstských linkách a při přestupu na jiné dopravce v rámci integrované dopravy Libereckého kraje, ale i v samotném Liberci. Dokladem pro prokázání jízdy je právě jízdenka,“ popsal systém dopravní ředitel DPMLJ Martin Hettner, podle kterého bude jízdenka po Liberci stát stejně jako přes aplikaci 28 korun.
Systém bude dopravní podnik testovat do konce února. „Potřebujeme ještě v reálném provozu ověřit zasílání dat do zúčtovacího centra. Pokud bude vše v pořádku, začneme systém urychleně zapínat v dalších vozidlech,“ dodal Hettner.
Podle něj už systém prošel řadou testů, DPMLJ si chce ale ještě ověřit, zda bude fungovat v plném provozu. „Potřebujeme mít jistotu, že se ve městě například nenachází místa s nějakým výpadkem a podobně. Je potřeba systém vyzkoušet v provozu, to je běžná věc při spouštění jakéhokoliv systému,“ dodal dopravní ředitel.
Podle něj budou revizoři v příštích dnech shovívaví. „Jsme si vědomi, že spouštění systému znamená, že musíme dát cestujícím čas si zvyknout. Určitě to není tak, že když nastoupíte do vozidla, které ještě nebude spuštěno, že by vám revizor dal pokutu,“ ujistil.
Nový systém vyšel DPMLJ na 10,9 milionu korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.