Počasí dnes17 °C, zítra19 °C
Sobota 27. dubna 2024  |  Svátek má Jaroslav
Bez reklam

Dopravní podnik koupil první elektrobus, cílem je čtyřicet. Jde o transformační proces, říká předseda představenstva

Na první pohled jde vlastně o nenápadnou zprávu. Liberecký dopravní podnik do své flotily pořídil první elektroautobus. Jenže za jeho nákupem se skrývá víc. Dopravní podniky v zemích Unie totiž na elektromobilitu od příštího roku musí přecházet povinně, což se týká i toho libereckého. Už pro příští rok tak musí být z nově pořízených autobusů 40 procent bezemisních.

„Pro nás je to důležitý milník, elektromobilita je trend, kterému se ani liberecký dopravní podnik nevyhne. Na tento trend jsme se začali připravovat. Transformace veřejné dopravy je dána legislativně, skutečně není cesty zpět a kostky jsou vrženy,“ potvrdil Drbně předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.

Podle něj dochází v libereckém dopravním podniku nákupem prvního elektrobusu k velkým změnám. „Je to transformační proces, který je velmi náročný a složitý. Není to o tom, že koupíme nový autobus, starý vyhodíme a jedeme dál. Znamená to celou řadu změn,“ řekl.

Vybudovat bude podle něj dopravní podnik muset celou novou dobíjecí strukturu. „Je to spousta věcí a dopravní podnik se bude hodně měnit. Takhle se neměnil třicet let. A bude to stát hodně peněz,“ dodal.

Přechod na elektromobilitu je dán zákonem. Konkrétně to znamená, že od roku 2025 musí být z nových autobusů čtyřicet procent bezemisních. Pro liberecký dopravní podnik to znamená, že pro příští rok koupí zřejmě čtyři. Cílem pak je mít v autobusové flotile 40 elektroautobusů.

DPMLJ už koncem roku testoval elektrobus SOR, nyní si pořídil značku SOLARIS za 5,9 milionu korun. „Byla to výhodná koupě, nový autobus stojí patnáct milionů,“ vysvětlil místopředseda představenstva Václav Sosna, proč se nešlo do další zápůjčky. Podle dopravního ředitele DPMLJ Martina Hettnera jsou navíc zápůjčky s blížící se platností zákona stále složitější. „O elektrobusy mají zájem i jiné dopravní podniky, doby zápůjček tak jsou omezeny,“ doplnil.

Z testování elektroautobusu vyšla zajímavá data. Nově kupované autobusy zřejmě budou muset být přizpůsobeny liberecké zimě. „Až 40 procent dojezdu je podle teploty. Je to obrovské číslo. Když to tak řeknu, ta Sorka, která tu byla, nám lidově „nastydla“ a nechtěla se dobíjet. Baterie musí mít vlastní režim, nesmí spadnout pod teplotu patnáct stupňů,“ popsal provozně technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička. Kritické podle něj mohou být silné mrazy, protože nové autobusy také topí elektřinou. „Máme rok na to, abychom dokázali nadefinovat, co chceme. Už teď víme, že potřebujeme silnější topný obvod kolem baterií, u SORky byl nevyhovující,“ dodal.

Dopravní podnik také bude muset vybudovat novou trafostanici na 5,5 megawatt. Nové elektrobusy se pak budou nabíjet přes noc, což znamená další komplikace. „Bude velká soudobost na nabíjení v noci a energie nebude nejlevnější,“ dodal Lavička.

Z testování také vyplynulo, že spotřeba na městských linkách u elektroautobusů je dvojnásobná oproti například jízdě mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou.

Pro cestující by ale nové elektrobusy měly přinést větší komfort, ať už co se týče tiššího provozu, ale i bezemisnosti.

Hodnocení článku je 50 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Luboš Vrabec

Štítky dopravní podnik, dpmlj, liberec, autobusy, sor, solaris

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Petr Horal

Aby se všichni z tý elektromobility nepos.. Za každou cenu polezeme do řití EU. Poslal bych naši skvělou pětidemolici a celou EU dělat tenhle bordel se slavným Greendealem jinam, všude by je hnali s podobnýma hovadinama.

Úterý, 27. února 2024, 23:16Odpovědět

Jirka Bouma

To si v Liberci dají ! Pytel plný problémů a užitek žádný ! Bude to stát miliony a jedinou službu to neodjezdí v kuse ! V době kdy jdou energie nahoru tak podniky nakupují to nejdržší z nejdražšího.......to budou náklady ! Je to stejné jak kdybych vytápěl rodinný domek elektrickým kotlem ! Sláva Liberci.........

Úterý, 27. února 2024, 14:30Odpovědět

Dopravní podnik koupil první elektrobus, cílem je čtyřicet. Jde o transformační proces, říká předseda představenstva  |  Doprava  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.