Více než 764 tisíc spojů zkontrolovali v loňské roce revizoři ve veřejné dopravě napříč Libereckým krajem. Kontrolovali, zda jezdí najatí dopravci na meziměstských linkách pode jízdních řádů, zajímalo je, jestli prodávají správné jízdenky a také kontrolovali kvalitu nasazených autobusů. Za chyby rozdali pokuty za necelé 2 miliony korun.
Koordinátor veřejné dopravy (KORID LK) kontroluje dodržování technických a kvalitativních standardů veřejné dopravy pravidelně, a to buď nasazením revizorů přímo na trasu nebo prostřednictvím dat z Centrálního dispečinku IDOL a pomocí tzv. metody fiktivního zákazníka (mystery shopping).
„Kvalita a spolehlivost veřejné dopravy je pro nás důležitá, proto ji denně sledujeme a pravidelně vyhodnocujeme. Dostupná data ukazují, že veřejná doprava spolehlivá je, i když se občasným problémům vyhnout nelze, avšak náš centrální dispečink je řeší převážně operativně,“ říká Jan Sviták (Starostové pro LK), statutární náměstek hejtmana pověřený řízení resortu dopravy.
V linkové dopravě za rok 2023 bylo sledováno 764.786 spojů. Z více než 98 % spojů byla zaslána na Centrální dispečink IDOL data k vyhodnocení. Nejzávažnějším prohřeškem bylo, že spoj buď vůbec nejel anebo jinak, než se uvádělo v jízdním řádu. Toto bylo zajištěno ve 139 případů. Nejčastější příčinou byla porucha vozidla nebo nehoda. Sledováno bylo také dodržování jízdního řádu. K předjetí nad 2 minuty došlo v 729 případech, což je meziročně pokles o více než 200 případů. Zpoždění nad 10 minut bylo zaznamenáno v 654 případech, což je srovnatelné s předchozím rokem. Mimo jiné se kontroly zaměřily i na dodržení nasazení vozidla bez bariér či správné velikosti typu vozu, což bylo téměř bezchybné.
„Na základě dat z CED IDOL byl v roce 2023 podán návrh na udělení sankcí dopravcům v celkové výši 1.826.000 korun, což je pokles, který svědčí o lepší kázni dopravců a vyšší kvalitě,“ hodnotí Otto Pospíšil, jednatel KORID LK. „Naším cílem ale pochopitelně není udělit co nejvíce pokut, ale ve spolupráci s dopravci zlepšovat kvalitu veřejné dopravy a tu prezentovat jako spolehlivou.“
„S postupným zavedením vnitřního informačního systému se zaměřujeme také na fungování LCD panelů a systému hlášení zastávek. Nejčastěji řešíme otázku dostatečné hlasitosti hlášení zastávek,“ dodává Rostislav Mocko, vedoucí Centrálního dispečinku IDOL.
Připomínky a podněty k veřejné dopravě mohou podávat i cestující, a to na email Helpdesk info@korid.cz. Pokud cestujícímu nepřijel spoj či došlo k ohrožení návaznosti mezi spoji, může také kontaktovat Centrální dispečink přímo na telefonu 704 702 000.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.