Aktuálně

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Liberecký kraj testuje opětovné využití posypu použitého při zimní údržbě, takzvaných smetků

Autoři | Foto se svolením Silnice LK

Liberecký kraj testuje opětovné využití posypového materiálu, především kamenné drti, použitého při zimní údržbě krajských komunikací druhých a třetích tříd. Až 95 procent takzvaných smetků je možné znovu využít. V Libereckém kraji se kamennou drtí nebo pískem sype v zimě více než polovina krajských komunikací, minulou zimu tak silničáři na silnice vysypali více než 8000 tun drti a téměř 5900 tun písku.

"Myslím, že to bude významný počin a krok správným směrem, protože už léta laická se veřejnost i my všichni zabýváme tím, že smeteme ze silnic obrovské množství materiálu, který by mohl být následně využit. Vzhledem k tomu, že kameniva rychle ubývá, už se vozí i ze zahraničí, primárně tedy na stavbu silnic, tak si myslím, že to je krok správným směrem. Předpoklad je, že by byla dvě střediska na dotřiďování. Teď to zkoušíme na Českolipsku. Další by mělo vzniknout někde na druhé straně kraje," řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).

Údržbu krajských komunikací i části silnic prvních tříd v Libereckém kraji zajišťuje krajská společnost Silnce LK, na zkušební recyklaci smetků spolupracuje s odpadovou firmou Compag CZ. Drť, kterou vůz smete ze silnice, se podle Svitáka přes síta vytřídí. "K posypu komunikací bude možné znovu použít 50 až 60 procent, zbytek je zemina, která teď procházela laboratorními testy a podle prvních výsledků to vypadá, že bude moci být využita v rámci stavebních úprav," řekl náměstek hejtmana.

Liberecký kraj je z velké části horskou a podhorskou oblastí, která je na zimní údržbu náročná, a proto drahá. V posledních 15 letech stála zimní údržba v kraji v průměru 124 milionů korun ročně. Nejdražší byla zatím zima 2012/2013, kdy údržba přišla krajskou kasu na 153,6 milionu korun. Nejlevnější byla zima 2013/2014, kdy zimní údržba v kraji stála necelých 74,8 milionu. Za minulou zimu zaplatil kraj 142,6 milionu korun, zhruba o deset milionů korun méně než v zimě 2022/2023.

Krajská společnost Silnice LK zajišťuje údržbu 2063 kilometrů krajských silnic, jen 57,4 kilometru zůstalo v zimě bez údržby. Neudržují se většinou jen málo využívané úseky silnic třetí třídy, po kterých nejezdí veřejná doprava, stejné to bude podle Svitáka i následující zimu. Solí se v kraji 861 kilometrů, což je zhruba 42 procent komunikací, 1092 kilometrů sypali silničáři drtí nebo pískem, necelých 62 kilometrů protahovali pluhy bez posypu. Podíl silnic, kde se solí, se nedaří podle Svitáka příliš zvýšit. "Někde narážíme na ochranu přírody, někde na samosprávy, které se tomu brání," dodal.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ČR, silnice, ekologie, Liberecký

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.