Aktuálně

Řidička na přechodu v Jablonci přehlédla chodkyni, těžce ji zranila více...

Tunel se po dlouhé opravě otevírá. Už příští rok ŘSD na průtahu chystá další omezení více...

Během víkendu se budou teploty držet nad nulou. Řidiče potrápí mlha více...

U Panské skály supermarket stavět nelze, ministerstvo potvrdilo zamítnutí výjimky více...

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Deprese, stres a rozbouřené emoce mají za volantem podobný vliv jako alkohol

PR článek

Počet dopravních nehod, které končí vážnými následky nebo dokonce smrtí v letošním roce opět v porovnání s rokem 2023, vzrůstá. Na vině však není jen alkohol nebo nezvládnutí ovládání vozidla či neuzpůsobení rychlosti jízdy charakteru vozovky, aktuálním povětrnostním podmínkám a stavu komunikace, ale čím dál více hrají roli i další faktory. Jak se ukazuje, tím nejzásadnějším je psychické rozpoložení a celková osobnost člověka i to v jakém psychickém stavu, s jakou náladou nebo emocemi a odhodláním usedá za volant auta nebo řídítka motocyklu.

Dva uznávaní dopravní psychologové spolupracující s projektem Učme se přežít tak čtenářům přiblížují, co se odehrává v psychice člověka usedající za volant a jaký reálný dopad může mít stres, rozbouřené emoce, vztek, deprese nebo pocity nespravedlnosti a snaha o zadostiučinění právě na bezpečnost silničního provozu.

V jakých situacích a psychickém rozpoložení by člověk neměl nikdy sedat za volant auta nebo řídítka motocyklu? 
Matúš Šucha: Řidič by nikdy neměl usedat za volant v situacích, kdy se nachází ve výrazném psychickém neklidu, například při silném stresu, po hádce, v depresi, úzkosti nebo po výrazné emocionální události. Také stavy extrémní únavy, vyčerpání nebo nedostatečné koncentrace mohou vést ke snížení schopnosti rychle a adekvátně reagovat na neočekávané situace. Podobně intoxikace alkoholem, drogami nebo léky snižujícími pozornost jsou absolutní překážkou pro bezpečnou jízdu.

Michal Walter: Za volant auta i za řídítka motocyklu by si měl sedat řidič odpočinutý, klidný a soustředěný. Určitě by to neměl být například po hádce či jiném konfliktu. Psychický stav je silně ovlivněný i stavem fyzickým, takže nemocný člověk pod vlivem léků je také potenciálně nebezpečným řidičem. Fyzická či psychická únava, třeba po probdělé noci znamená zpomalené reakce, nesoustředěnost, riziko mikrospánku a řadu dalších rizik.

Učme se přežít

Projekt zaměřený na školení a vzdělávání motorkářů na polygonech a speciálních uzavřených tratích vznikl v roce 2010 jako regionální aktivita. Postupem času se z něj stal celorepublikový projekt, který letos vstoupil již do své 14. sezóny a za sebou má stovky kurzů nejrůznějších druhů a kategorií a tisíce absolventů. Projekt pomáhá motorkářům zlepšovat své jízdní schopnosti, správně ovládat motocykl, vhodně vyhodnocovat krizové situace a adekvátně je řešit. Učí a zdokonaluje i techniky jako je krizové brždění, úhybný manévr, ovládání motocyklu v malé rychlosti nebo průjezdy zatáčkami a nezapomíná ani na vzdělávání jezdců v oblasti psychologie nebo první pomoci. Kromě samotných motorkářů školí instruktory autoškol. Celý projekt Týmu silniční bezpečnosti je financován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. V roce 2024 přichází s pokračováním kampaně Dávám bacha, která má za cíl vzdělávat širokou veřejnost a ještě více minimalizovat nehody motorkářů a přispět k co největšímu propojení všech účastníků silničního provozu.

V čem je řidič v psychické nepohodě nebezpečný svému okolí? Je například stav po hádce srovnatelný s určitou hladinou alkoholu? 
Matúš Šucha: Řidič v psychické nepohodě je nebezpečný kvůli snížené schopnosti udržet pozornost, zhoršené schopnosti rozhodování a častější impulzivitě. Například po hádce může být řidič rozptýlený a méně pozorný vůči okolnímu provozu, což zvyšuje pravděpodobnost nehody. I když se to nedá přesně srovnávat s konkrétní hladinou alkoholu, některé studie naznačují, že emoční rozrušení může mít podobný dopad na reakční čas a rozhodovací schopnosti jako mírná intoxikace alkoholem.

Michal Walter: Řidič by měl být během řízení v pohodě, a to jak v psychické, tak i ve fyzické. Chování v nepohodě může být totiž podrážděné až agresivní, chybně může vyhodnocovat jednotlivé situace na silnici, jet takzvaně na hranici svých aktuálních možností a v některých případech tuto pomyslnou hranici i překročit, například dostat nezvladatelný smyk, vyjet ze silnice, srazit se s protijedoucím vozidlem a způsobit další nebezpečné a někdy i smrtelné nehody.

Proč se řada osob mění za volantem v dominantní až agresivní jedince?
Matúš Šucha: Když jsou lidé za volantem, často se ocitnou ve stresových situacích, které vyžadují rychlé rozhodování a přizpůsobení se jim. Ve spojení s pocitem anonymity a „uzavřenosti“ uvnitř vozidla se zvyšuje tendence projevovat dominantní nebo agresivní chování. Toto chování může pramenit z frustrace, snahy kontrolovat ostatní účastníky provozu, nebo z pocitu nedostatku respektu od druhých řidičů. Někteří lidé vnímají auto jako prostředek pro sebevyjádření, což může zvýraznit jejich tendence k soutěživosti a agresi.

Michal Walter: Takzvaně bezproblémoví v denních situacích jsou možná proto, že mají nacvičenou svou sociální roli, vědí, jak se mají chovat, aby naplnili očekávání ostatních. Situace v autě je poněkud odlišná. Jednak je tam určitý druh anonymity, falešný pocit bezpečí, a hlavně se tam objevuje nestandardní psychická zátěž, jako jsou nehody, kolony, uzavírky, extrémní počasí nebo snížená průjezdnost některých komunikací. Právě s tím jsou často spojené kritické situace, na které řidič není připraven, jako je třeba krizové brždění, auto či motorka ve smyku nebo aquaplanning. A právě v psychické zátěži, pod tlakem okolností se začnou projevovat do té doby poněkud potlačené způsoby chování.

Čím je dán fakt, že řada řidičů se snaží v provozu „školit“ ostatní? 
Matúš Šucha: Fenomén takzvaného školení může být výsledkem frustrace z chování ostatních řidičů nebo z pocitu, že nedodržují pravidla silničního provozu. Lidé, kteří se snaží „učit“ ostatní, často vnímají své vlastní chování jako správné a pokouší se ovlivnit chování ostatních, aby jednali podle jejich představ. To může být také reakcí na pocit nedostatku kontroly nad situací v silničním provozu, kde se mnozí řidiči cítí bezmocní a ohrožení.

Michal Walter: Takoví řidiči si s největší pravděpodobností přejí, aby všichni znali a zároveň dodržovali pravidla silničního provozu, což by samozřejmě bylo ideální, ale nikdy to nenastane. Pořád se po silnicích budou pohybovat řidiči, kteří neznají pravidla silničního provozu a pokud je třeba i znají, tak je z určitých důvodů nedodržují. Příkladem může být rychlost, často omlouvaná slovo „já jsem spěchal“, nebezpečné předjíždění argumentované jako „já jsem myslel, že se tam ještě vejdu“ nebo srážka s jiným vozidlem zdůvodňovaná „já jsem ho neviděl nebo přehlédl“. Takových výmluv existuje nepřeberné množství.

Existují nějaké tipy a triky, jak si v létě ve vedru, kolonách nebo při únavě udržet klid za volantem?
Matúš Šucha: Některé praktické rady zahrnují pravidelné přestávky, dostatečný přísun tekutin, správnou ventilaci nebo klimatizaci vozu, poslouchání uklidňující hudby a udržování pohodlného posezu za volantem. Důležité je také plánovat dopředu a připravit se na možné zdržení, aby nevznikal zbytečný stres z nečekaných kolon. Vědomé dýchání a techniky na zklidnění mysli, jako je mindfulness, mohou být užitečné pro snížení okamžitého stresu.

Michal Walter: V tomto ohledu záleží hlavně na povaze člověka a na takzvaném nastavení hlavy a na přípravě. Podle možností je potřeba naplánovat cestu včetně přestávek, vzít s sebou do auta dostatek tekutin a jídla, mít plně funkční klimatizaci, tedy jinak řečeno maximálně upravit podmínky tak, aby byl stres co nejmenší. A hlavně se obrnit trpělivostí. Také funkční navigace může pomoci se vyhnout některým kolonám a najít alternativní trasu.

Pokud máme tendenci nadávat za volantem, je vhodné dát si pauzu nebo jak toto naše rozpoložení odfiltrovat? 
Matúš Šucha: Pokud si řidič začne uvědomovat zvýšenou frustraci, začne nadávat nebo má agresivní myšlenky, krátká pauza může být velmi užitečná. Stačí zastavit na několik minut, protáhnout se, zhluboka dýchat a zklidnit se. Je důležité si uvědomit, že některé situace na silnici, jako jsou třeba kolony, nejsou pod naší kontrolou a přijmout to jako fakt.

Michal Walter: Nadávání za volantem není nic pozitivního, nicméně může fungovat jako ventil negativních a nabuzených, vypjatých emocí. Pokud jsme v autě sami a negestikulujeme na ostatní řidiče, tak to není nic zavrženíhodného. Pauza vždycky pomůže - projít se, napít se, kuřáci si můžou nezdravě zakouřit, všichni si můžeme ulevit na WC, dát si něco dobrého k jídlu, kávu apod.

Jaký vliv má z psychologického hlediska na naše chování za volantem fakt, zda jedeme sami nebo s někým? 
Matúš Šucha: Přítomnost jiných osob v autě může významně ovlivnit chování řidiče. Řidiči mají někdy tendenci se předvádět, zvláště pokud jsou spolujezdci lidé, na které chtějí zapůsobit. Tento faktor může vést k rizikovějšímu chování a vyššímu zájmu riskovat. Naopak, přítomnost rodiny nebo dětí v autě může u některých řidičů vést k opatrnějšímu stylu jízdy, protože cítí zodpovědnost za jejich bezpečí.

Michal Walter: Další osoby mohou mít vliv na chování řidiče různými způsoby. Drtivá většina řidičů při převážení dětí zvyšuje svou ostražitost a jezdí bezpečněji, než kdyby jeli sami. Řidič ale může reagovat i předváděním se před ostatními, což se týká spíše mladých mužů v situaci skupinové jízdy s jejich vrstevníky.


Na otázky pro projekt Učme se přežit a kampaň Dávám bacha, které jsou financované z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, odpovídali dopravní psycholog a soudní znalec na dopravu Doc. Matúš Šucha Ph.D. a akreditovaný dopravní psycholog spolupracující mimo jiné s Asociací autoškol nebo organizací BESIP Michal Walter.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky tým silniční bezpečnosti, besip, deprese, alkohol

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.