Na 150 milionů a 253 tisíc korun korun včetně DPH přišla letos Liberecký kraj zimní údržbu silnic II. a III. třídy v kraji za období listopad 2024 až duben 2025. Je to o 7,688 milionu korun více než v předchozí zimní sezoně. Nejde ale, přestože ceny posypových materiálů, pohonných hmot i mezd neustále stoupají, o nejdražší zimní údržbu v posledních deseti letech. V zimě 2022 – 2023 byla ještě o více než dva miliony dražší.
Krajská společnost Silnice LK zajišťuje údržbu 2054,84 kilometru silnic II. a III. třídy, bez údržby je zhruba 57,45 kilometru.
„Zima, zdá se, definitivně skončila a my můžeme začít bilancovat. Zimní sezóna 2024–2025 bylo z pohledu Silnic LK průměrná. Silničáři absolvovali 111 zásahových dnů, což je o 24 dnů více než zimu minulou. Spotřebováno bylo zhruba 9.740 tun posypové soli, přibližně 2.750.000 litrů solanky a 14.160 tun inertního materiálu, kam patří písek či drť. Spotřeba posypového materiálu byla vyšší než v minulé zimní sezóně 2023–2024. Posypové soli se spotřebovalo o zhruba 1.000 tun více a inertního materiálu o přibližně 200 tun více,“ uvedl náměstek hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
Vyšší potřebu posypové soli vysvětluje častým počasím, které přinášelo zledovatělé vozovky. „Přestože spad sněhu nebyl tuto zimu tak velký, posypové vozy velmi často vyjížděly na zledovatělé vozovky, které měly na svědomí kolísavé teploty,“ dodal.
Společnost Silnice LK za období leden až duben 2025 využila 96.663.172,85 korun a na druhou část zimní údržby pro období říjen až prosinec 2025 jí zbývá 53.336.827,15 korun. „To by dle srovnání s předchozími lety měla být dostačující finanční částka," dodává Sviták.
Peníze na běžnou údržbu povýší ještě přebytek z loňska, který činí 19 milionů a 190 tisíc korun. "Tyto peníze použijeme na opravy vozovek a mostů nebo na údržbu zeleně,“ uzavírá krajský radní pro dopravu.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám