Aktuálně

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Navzdory odpůrcům pokračuje ŘSD v přípravě nové silnice 35 z Turnova do Jičína

Autoři | Foto Pixabay.com

Navzdory námitkám odpůrců pokračuje Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) v přípravě nové silnice I/35 z Turnova do Jičína. Stavba rozdělená do čtyř úseků počítá s více než kilometrem tunelů. Záměr má vydané souhlasné stanovisko EIA a ministerstvo dopravy potvrdilo, že trasa povede v již schválené variantě, uvedl v tiskové zprávě mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Koalice spolků SOS Český ráj ale považuje posudek vlivu na životní prostředí (EIA) za nekvalitní a účelový a žádá jeho zrušení.

Koalice spolků SOS Český ráj se kvůli tomu obrátila na ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL). Podle spolků provázela proces EIA řada závažných pochybení a odborné podklady k finálnímu stanovisku ministerstva jsou velmi nekvalitní. "Někdy nezjistily zásadní skutečnosti, jindy ignorovaly standardní zdroje informací. Především však zcela bagatelizovaly zásadní negativní dopady zamýšlené dálnice na přírodu, krajinu a životní prostředí," uvedl mluvčí koalice spolků SOS Český ráj Jan Piňos.

SOS Český ráj žádá zrušení souhlasu EIA pro silnici I/35 Turnov - Jičín

Koalice spolků SOS Český ráj požaduje zrušení souhlasného závazného stanoviska EIA o vlivu plánované přeložky silnice I/35 mezi Turnovem a Jičínem na životní prostředí. Kladné stanovisko vydalo ministerstvo životního prostředí (MŽP) už v roce 2021,...

Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla byl proces EIA plně transparentní a je ukončený s vydaným kladným stanoviskem ze strany ministerstva životního prostředí. "Kdybychom nyní udělali v dalším stupni projektové dokumentace jakoukoli podstatnou změnu, vystavili bychom se jako investor riziku opakování celého procesu EIA. Lidé měli během posuzování vlivů stavby na životní prostředí možnost se vyjádřit a řada z nich taky tak učinila," uvedl.

Silnice I/35 dnes mezi Turnovem a Jičínem vede přes 11 obcí, o trase a podobě přeložky, která odvede dopravu mimo zástavbu a zlepší spojení mezi Libereckým a Královéhradeckým krajem, se diskutuje čtvrt století. Plánovaná trasa je dlouhá 35 kilometrů a součástí je přivaděč směrem na Semily. Od Ohrazenic u Turnova po Žernov bude silnice čtyřproudá, dál na Jičín bude dvouproudá silnice se střídavým třetím pruhem. Podle odhadů přijde stavba na 24 miliard korun bez DPH, začít stavět by se mělo v letech 2028 až 2033.

Začátek úseku navržené trasy tvoří přestavba mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Ohrazenice. Dál je to 5,5 kilometru dlouhý úsek Ohrazenice – Valdštejnsko, jenž zahrne i tunely Pelešany (délka 900 metrů) a Přepeře (150 metrů). Následuje 12,5 kilometru dlouhý úsek Valdštejnsko – Čímyšl včetně přivaděče ke městu Semily. Trasu zakončí část Čímyšl – Úlibice dlouhá 14,5 kilometru. S ohledem na délku trasy s různou technickou náročností je rozčleněná na několik samostatných úseků, které lze v případě potřeby budovat časově a technicky nezávisle na sobě.

Odpůrci projektu se obávají, že nová silnice přivede do Českého ráje tranzitní dopravu a cenné území nenávratně poškodí. Stavba nové přeložky silnice I/35 se ale podle Mátla nenachází v CHKO Český ráj, ani jí neprochází, území se dotýká pouze okrajově na svém začátku. "Snahou při návrhu trasy rovněž bylo a stále je minimalizovat vlivy na krajinný ráz a pohledové osy. V tomto ohledu budeme řešit i dokumentaci pro povolení stavby, která se začíná projektovat. Je vyloučený vliv na soustavu Natura 2000," dodal.

ŘSD v podrobném geotechnickém průzkumu spolupracuje s odborníky z České geologické služby a Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Na přípravě projektu spolupracuje podle Rýdla i s krajinným architektem, který dohlédne na to, aby se minimalizoval dopad stavby na krajinu. V maximální možné míře podle něj projektanti připomínky a podněty do projektu zapracují. "Snažíme se stavbu zasadit co nejcitlivěji do krajiny a zároveň brát maximální ohled na lidi," dodal Rýdl.

Hodnocení článku je 88 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ČR, stavby, silnice, rezervace, ŘSD, Český ráj, Liberecký, Královéhradecký

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.