Středa, 17. září 2025, 15:05
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokračuje v přípravách na stavbu silnice 35 z Turnova do Úlibic. Podle ředitele liberecké pobočky ŘSD Jana Wohlmutha se pracuje na minimalizaci dopadů na životní prostředí i na kvalitu života obyvatel v dotčených obcích, tunel na obchvatu Turnova ale nebude.
Právě zhruba šestikilometrový tunel se řešil na ministerstvu dopravy za účasti zástupců ministerstva, Libereckého kraje, Turnova, ŘSD a spolku, který tunel prosazuje. Po jednání ale vyplynulo, že tunel se řešit nebude. „Město Turnov si již v červnu odhlasovalo usnesení, jímž požádalo o prověřovací studii tunelového řešení. Právě tato studie byla předmětem zářijového jednání. Zadání studie však ze strany ministerstva dopravy ani ŘSD schváleno nebylo,“ uvedla mluvčí ŘSD Libereckého kraje Kamila Zahálková.
Řešily se ale další podněty, které chce ŘSD prověřit a případně zahrnout do projektu. „Zadání a financování studie ze strany ministerstva dopravy ani ze strany ŘSD na jednání schválené nebylo. Výsledkem je však závazek vypořádat všechny relevantní připomínky veřejnosti, města Turnov a dalších subjektů a v maximální možné míře je, v souladu s platnou legislativou, zapracovat do vznikajícího projektu,” upřesnil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
K projektu se konají každý měsíc schůzky, nově bude zřízen také datový sklad, který umožní operativně připomínkovat vznikající projekt. Chystá se také samostatný web s informacemi o plánované silnici. „Při přípravě nové koncepce vedení silnice I/35 mezi Turnovem a Úlibicemi klademe velký důraz na minimalizaci dopadů na životní prostředí i na kvalitu života obyvatel v dotčených obcích,“ podotkl ředitel Správy Liberec ŘSD Jan Wohlmuth.
ŘSD proto nyní prověřuje několik nových řešení. „V Ohrazenicích zvažujeme prodloužení tunelu nebo vybudování ochranného valu, aby byl eliminován dopad hluku z dopravy směrem k obytným domům, v Přepeřích prověříme možnost vést hlavní trasu v zářezu místo v náspu a možnosti efektivního odclonění od bytových domů. Další podněty budou taktéž prověřeny a budeme vždy hledat řešení, která by je maximálně vypořádala,” dodal.
Podle něj je potřeba silnici rychle postavit, protože se blíží zprovoznění dálnice z Olomouce do Úlibic. Po jejím otevření se očekává výrazný nárůst dopravy na současné silnici I/35, která už dnes obyvatele v úseku mezi Úlibicemi a Turnovem zatěžuje hlukem a dopravní zátěží. „Rádi bychom zdůraznili, že ŘSD striktně dodržuje všechny podmínky vyplývající z posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Současně hledáme takové technické řešení, které co nejméně zasáhne do krajiny i života lidí v okolí. Do přípravy zapojujeme krajinného architekta, odborníky z České geologické služby a počítáme i s nadstandardními opatřeními, která pomohou novou silnici odclonit od okolní zástavby,” dodal Wohlmuth.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám